27.10.07

Σημείωση προς φανατικούς

Σταματήστε να σκέφτεστε σε δίπολα. Απελευθερώστε τη σκέψη σας. Ξεφύγετε από τα ψευδοδιλήμματα. Δεν είναι όλα άσπρο-μαύρο. Υπάρχουν κι άλλα χρώματα με τα οποία μπορείτε να ζωγραφίσετε.

Μερικά πρόχειρα παραδείγματα:

— Το ότι κάποιος ασκεί κριτική στο Χριστιανισμό δεν σημαίνει πως είναι νεοπαγανιστής.

— Το ότι κάποιος ασκεί κριτική στους αρχαιολάτρες δεν σημαίνει πως είναι ορθόδοξος παπαδογλείφτης.

— Το ότι κάποιος καταφέρεται ενάντια στον εθνικισμό, τους εθνικούς μύθους και τις εθνικιστικές ονειρώξεις δεν σημαίνει πως είναι έμμισθο όργανο της παγκοσμιοποίησης, τσιράκι της νέας τάξης πραγμάτων και ανθέλληνας.

— Το ότι κάποιος προτιμά να ζει στην πραγματικότητα, και όχι σε φανταστικούς κόσμους, δεν σημαίνει πως είναι ανίκανος να ονειρεύεται ή να απολαμβάνει την τέχνη.

— Το ότι κάποιος απορρίπτει την μεταφυσική και ό,τι άλλο υποτίθεται πως υφίσταται σε κάποιο άλλο, παράλληλο, σύμπαν (αλλά ταυτόχρονα, με κάποιο μαγικό τρόπο, επηρεάζει το δικό μας), δεν σημαίνει πως είναι κρύος, στεγνός και μίζερος άνθρωπος.


Λιγότερο μίσος και περισσότερη ελευθερία, παρακαλώ.

51 comments:

nicon said...

Έεεεετσι.

Κλειστά μυαλά παντού, ρε γαμώτο...! Αυτά καταστρέφουν τον κόσμο!

Anonymous said...

Jexnas mia shmantikh parametro. Gia na pistepsei kapoios se kati pou yparxei mono logw pisths (kai oxi logikhs) einai poly fysiko to prwto pragma pou tha skeftei gia tous polemious twn pisteyw tou na einai h synomwsiologia kai h apaksiwsh. Afou oi pisteis tous ekei vasizontai in the first place. Pws perimeneis dhladh enas synomwsiolagnos na einai part time orthologisths? H eisai h den eisai.-

cyrus said...

nicon, το αστείο είναι πως οι φανατικοί συχνά θεωρούν εαυτούς ανοιχτόμυαλους.

Ψιλικατζού, δίκιο έχεις. Απλώς δεν αντέχω να βλέπω τους ανθρώπους να εξαντλούν την όποια ικανότητα σκέψης διαθέτουν στην αγωνιώδη προσπάθειά τους να ανακαλύψουν παντού εχθρούς. Αυτός που μας είπε νεοπαγανιστές κι αυτός που μας είπε παπαδογλείφτες μοιράζονται αυτό ακριβώς το χαρακτηριστικό: θεωρούν πως, αφού κατακρίνουμε αυτό στο οποίο πιστεύουν, θα πρέπει σώνει και καλά να είμαστε μέλη της εκάστοτε "αντίπαλης" σέχτας. Και η διανοητική τους προσπάθεια εξαντλείται εκεί, καθώς δεν μπαίνουν στον κόπο να διαβάσουν και να καταλάβουν τι ακριβώς λέμε, και ούτε που τους περνάει από το μυαλό ότι υπάρχει και τρίτη επιλογή -- ότι μπορεί, π.χ., απλώς να είμαστε άθεοι, να μην πιστεύουμε δηλαδή σε κανένα θεό και σε καμιά θρησκεία.

Anonymous said...

Προεκτείνοντας λίγο αυτό που έγραψε η Ψιλικατζού, φοβάμαι πως δεν έχεις πολλές ελπίδες να εισακουστείς. Γιατί αυτοί που αντιδρούν σε όλες τις περιπτώσεις που απαριθμείς είναι, κατά κανόνα, όσοι βιώνουν γιαλαντζί Χριστιανισμούς, αρχαιολατρίες, εθνικισμούς, υποκειμενικές πραγματικότητες, μεταφυσικές "αλήθειες". Η έλλειψη αυθεντικής εμπειρίας σε κάτι που διαλέξαμε (ή μας επέβαλαν) να μας ορίζει πάντοτε οξύνει την αντίδραση στην κριτική. Η οξύτητα αυτή, και η αναγκαστική ταξινόμηση σε εχθρούς και οπαδούς, προκύπτουν από το άθροισμα της ανασφάλειας που προκαλεί η επίθεση σε κάτι που (νομίζουμε ότι) συνιστά τη βαθύτερη αλήθεια της ταυτότητάς μας και της απογοήτευσης που αισθανόμαστε γνωρίζοντας κατά βάθος ότι, στην πραγματικότητα, μόνο εξωτερικά και επίπλαστα έχουμε βιώσει αυτήν την "αλήθεια".

An-Lu said...

Τους περισσεύει το μίσος κατά της ελευθερίας απ ότι βλέπω...

Sourotiri said...

Thumbs up!!!

mickey said...

Ελπίζω μετά από αυτό να φιλοτιμηθούν κάποιοι επιτέλους!

Anonymous said...

Το ότι κάποιος δεν είναι φασίστας όταν δεν είναι εναντίον των παρελάσεων δεν το βλέπω...

Διότι το δεύτερο το συζητάω στο πρώτο τους γαμάω τη μάννα...ειδικά όταν μου το λένε οικρυπτοσταλινικοί του Σύρριζα...

Γιώργος Μίχος

cyrus said...

π2, γενικώς δεν τρέφω τέτοιου είδους ελπίδες, αλλά καλά κάνεις και το λες.

an-lu, η ελευθερία θέλει αρετή και τόλμη, διότι απαιτεί προσπάθεια και έχει γενικότερα υψηλό τίμημα.

Σουρωτήρι, thanx.

Μίκυ, βασιλεύει κι εδώ ο κανόνας της ήσσονος προσπάθειας: αφού μπορείς να κατηγοριοποιήσεις τον άλλο χωρίς να διαβάσεις αυτά που λέει, γιατί να κάτσεις να ταλαιπωρείσαι;

Γιώργο Μίχο, αν σου είπαν κάτι τέτοιο, καλά κάνεις και το επισημαίνεις.

Zaphod said...

Σωστότατος.

Αμάν πια δεν μπορούμε να πούμε την γνώμη μας και φωτογραφιζόμεθα!


..............

Αν και καλύτερα να με πουν νεοπαγανιστή παρά παπαδογλύφτη! :-)

αθεόφοβος said...

Σωστά αυτά που λες, αν και προσωπικά αδιαφορώ για το το νομίζει ο κάθε στόκος που στη θέση της λογικής η και της αμφιβολίας έχει μιά εξ αποκαλύψεως αλήθεια που την αποδέχεται τυφλά.

Π said...

αθεόφοβε: ...και γιαυτό δεν μπορεί να ακούσει άλλη άποψη ή σε εχθρεύεται αν τολμάς να έχεις άλλη άποψη.

Όθεν ψηφίζω τη σύνοψη της An-Lu που τα λέει όλα!

Όθεν, mickey, από το στόμα σου και στου θεού τ' αυτί (χεχε), αλλά δεν το βλέπω...

Γιώργο Mίχο, τι εννοείς; τρεις αρνήσεις σε μία πρόταση δεν είναι ό,τι σαφέστερο.

Zaphod, εγώ πάντως δεν έχω παράπονο: πρόσφατη συγκομιδή περί του ατόμου μου περιλαμβάνει τα ψηφοθήρας του ΛAOΣ, ψηφοθήρας του KKE, Σημίτης, πάπια, βλάκας, θεούσος και ανύπαρκτο ον. Iδίως λαμβανομένης υπ'όψιν της τελευταίας των ιδιοτήτων αυτών, μπορώ να είμαι περήφανος για την πολυσυλλεκτικότητά μου!

Anonymous said...

Συμφωνώ σε γενικές γραμμές με οσα λέγονται, αλλα θα έκανα τα εξής δύο σχόλια:

1) Ο Πασκάλ Μπρύκνερ υποστηρίζει ότι κάθε άνθρωπος έχει την προοδευτική και την συντηρητική του πλευρά. Αν το προεκτείνουμε αυτό και επιχειρήσουμε να το εφαρμόσουμε στο παραδειγμα του post, θα μπορούσαμε να πούμε ότι κάθε άνθρωπος έχει την λογική, τη συναισθηματική, τη βιολογική του πλευρα. Δεν είναι όλα ασπρο μαύρο, όπως σωστά επισημανάθηκε από όλους. Αλλά αυτά που λέμε να τα εφαρμόζουμε κιόλας. Και όχι να χωρίζουμε τους ανθρώπους σε συνομωσιολάγνους και ορθολογιστές, σε εκείνους που αμφιβάλλουν και εκείνουν που αρκούνται σε μια εξ αποκαλύψεως αλήθεια. Δηλαδή ένας συνεπής χριστιανός (αν υπάρχει τέτοιος σήμερα) που δέχεται την αλήθεια της θρησκεία του, καταργεί ή άκυρώνει την λογική του; Υπερβολικό νομίζω.

2)Ο ορθολογισμός έχει να κάνει με τον τρόπο σκέψης και όχι με το τί σκεφτόμαστε.

Ως εκ τούτου, μπορούμε να σκεφτούμε ορθολογικά για τα μαθηματικά, για την πολιτική, για την οικονομία, για την τέχνη, για την θρησκεία κλπ Ορθολογιστής μπορεί να είναι και ένας επαγγελματιάς δολοφόνος, ή ένας επιχειρηματιάς που θέλει το κέρδος για την επιχείρησή του και εκμεταλλέυεται ανθρώπους για να το πετύχει κλπ. Καλός ο ορθολογισμός όταν συνδιάζεται με ευαισθησία, παιδεία, ανθρωπιστικές αξίες κλπ.
Μην τον θεοποιούμε. Ούτε αυτόν όυτε καμία άλλη ανθρώπινη διάσταση.

Π said...

fidelio, αντιγράφω από παλαιότερα ποστ ή σχόλιά μου:

«H καλή χρήση της λογικής αποκλείει τη θεοποίησή της, που είναι μη κριτική και μη λογική στάση.»

«Kανείς ορθολογιστής δεν ισχυρίζεται ότι ο ορθολογισμός είναι πανάκεια από μόνος του, χωρίς την συνεπικουρία άλλων αξιών. Ένας πετυχημένος επαγγελματίας δολοφόνος μπορεί να οργανώνει πολύ ορθολογικά τους φόνους του: η λογική του μπορεί να είναι αξιοθαύμαστη, η ηθική του όχι.»

«Mερικοί νομίζουν ότι ορθολογιστής σημαίνει πως βλέπεις τα πάντα υπό το πρίσμα της λογικής και μόνο, και το εξισώνουν με κάποιο είδος στειρότητας ή ψυχρότητας. Δεν είναι έτσι. Eίμαι ορθολογιστής εκεί που είναι χρήσιμο να είμαι: όταν κρίνω ένα βιβλίο, όταν παρακολουθώ ή συμμετέχω σε μιά ανταλλαγή απόψεων, όταν πρέπει να βγάλω κάποιο συμπέρασμα κτλ. Όταν ακούω τα Πάθη κατά Mατθαίο (του Mπαχ, όχι τα σκέτα!) και πλημμυρίζω μέσα μου, αυτό δε γίνεται με τη λογική (αν θέλω όμως να ετοιμάσω μιά διάλεξη για αυτά, εκεί θα είμαι ορθολογιστής). Όταν αγκαλιάζω την κοπέλλα μου και πετάμε σε άλλο κόσμο, αυτό δε γίνεται με τη λογική. Όταν τις προάλλες έκλαιγα δυό μέρες ολόκληρες για αυτήν, ούτε αυτό γίνεται με τη λογική...»

Άρα συμφωνούμε, με δύο αλλά:

- Tο ότι υφίστανται και άλλες πτυχές του ανθρώπου ουδόλως μειώνει την αξία της λογικής.

- Ένας χριστιανός δεν ακυρώνει τη λογική του συνολικά, την αναστέλλει όμως ως προς ορισμένα πιστεύω που αποδέχεται ενώ δεν είναι καθόλου λογικά ή «αλήθεια».

cyrus said...

Fidelio, μίλησα για ψευδοδιλήμματα. Υπάρχουν όμως και έγκυρα διλήμματα. Δεν είναι όλα τα δίπολα άκυρα. Δεν υπάρχει, ας πούμε, ολίγον έγκυος ή ολίγον νεκρός -- ή είσαι ή δεν είσαι. Ο Χριστιανός που δέχεται την αλήθεια του δόγματος της θρησκείας του και όσων εξιστορεί η Βίβλος για τον Ιησού θα πρέπει να πιστεύει πράγματα όπως ότι οι νεκροί ανασταίνονται, ή ότι υπάρχουν δαίμονες, ή ότι υπάρχουν ζώα που μιλάνε, κ.ο.κ.. Επομένως, όπως σωστά σου λέει ο Π, ως προς αυτά τα πράγματα, την ακυρώνει τη λογική του, προκειμένου να τα πιστέψει.

Κατά τη γνώμη μου, κάποιος που δολοφονεί ή εκμεταλλεύεται τον συνάνθρωπό του δεν είναι καθόλου ορθολογιστής, αλλά παράφρων -- αλλά αυτό είναι μια τεράστια συζήτηση που δεν σκοπεύω να ανοίξω τώρα...

Anonymous said...

Sostotatos. Mono poy yparxei mia "orthologiki" anakoloythia. Prota apola prepei na orisoyme poioi einia oi "fanatikoi". Kai me poia kritiria na ginei afto.

Emeis, versus oi alloi.

Giati na einai oi alloi oi fanatikoi kai oxi emeis?

Giatni na eimastai emeis oi fanatikoi kai oxoi oi alloi?




Oi alloi. Oi alloi.
Thanatoste toys.
(OK, oxi kai thanatos, all toylaxiston na mhn toys milate)
LOL



Diavasa kai ta thaymasta ston Doctor. Me vriskoys symfono. Ti zhtoyn kai erxontai edo na sas enoxloyn. Afoy eseis den patate ekei. Aytoi sto kastro toys, kai eseis sto diko sas. Dikaih mirasia.

cyrus said...

φανατικός: (για πρόσωπο) που προσηλώνεται, που ενεργεί ή συμπεριφέρεται με υπερβολικό ζήλο, με άκριτη πίστη και τυφλό πάθος (απέναντι σε κάποιο πρόσωπο, θρησκεία ή ιδεολογία).

Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής Ιδρύματος Τριανταφυλλίδη

Μιλάω με οποιονδήποτε, αρκεί αυτό να έχει νόημα. Το να μπαίνει κάποιος σε ένα μπλογκ ή φόρουμ όπου βλέπει ότι έχουν εντελώς αντίθετες απόψεις από τις δικές του και να προσπαθεί να δημιουργήσει εντάσεις μόνο και μόνο για τον χαβαλέ (αφού δεν πρόκειται να βγει τίποτε από μια τέτοια συζήτηση) αγγίζει τα όρια του μαζοχισμού, καθώς και άλλων, λιγότερο καλαίσθητων, συμπεριφορών.

Το "εμείς vs. οι άλλοι" είναι ετεροπροσδιορισμός. Ο αυτοπροσδιορισμός είναι προτιμότερος.

Anonymous said...

Π..

Συμφωνούμε και χωρίς τα δύο "αλλά" που αναφέρεις. Το ότι υπαρχουν και αλλες ανθρώπινες διαστάσεις ουδόλως μειώνει την αξία της λογικής (ούτε και την αξία των υπολοίπων). Κι ο χριστιανός φυσικά δεν ακυρώνει τη λογική του συνολικά. Την αφήνει στην ακρη εκεί που υπάρχει πιστη γι΄αυτόν. Όπως εσυ την αφήνεις στην άκρη όπου υπάρχει έρωτας.



Cyrusgeo..

Ο πιστός που νοιώθει γεμάτος απο την πιστη του, ακυρώνει τη λογική του. Ο ερωτευμενος που "πετάει" από έρωτα, δεν κάθεται να αναλύσει λογικά γιατί είναι ερωτευμενος. Ο άνθρωπος που συγκινείται απο την τέχνη, ή φτάνει σε κατασταση έκστασης ακυρώνει τη λογική του επίσης. Ολα αυτά είναι ανθρώπινα. Φυσικα μπορεί να αναλύσει και να σκεφτεί λογικά την πίστη, τον έρωτα, την τέχνη. Αλλά αυτό είναι άλλη υπόθεση. Το προβλημα ξεκινά μόνο όταν προσπαθούμε να επιβάλλουμε την δική μας σταση ως τη μόνη "ορθή".

Anonymous said...

Η μαγκιά είναι να έχουν δίκιο οι επικριτές σου, και να είσαι ταυτόχρονα παπαδογλείφτης και νεοπαγανιστής (που κατά βάθος δεν είναι και τόσο δύσκολο), τσιράκι της νέας τάξης και στεγνός άνθρωπος (αυτό σίγουρα δεν είναι και τόσο δύσκολο).

Ακόμα μεγαλύτερη μαγκιά όμως είναι να είσαι όλα τα παραπάνω και παράλληλα φανατικός ταλιμπάν, κομμουνιστής με κονσερβοκούτι και νεοφιλελεύθερος μυστικιστής.

cyrus said...

Fidelio, το ποια στάση ή άποψη είναι ορθή ή όχι πρέπει να εξετάζεται κατά περίπτωση, καθώς δεν είναι όλες οι απόψεις εξίσου έγκυρες, και μεταξύ δύο αντίθετων απόψεων η αλήθεια δεν βρίσκεται πάντοτε στη μέση. Υπάρχει η άποψη ότι η Γη είναι (περίπου) σφαιρική, και υπάρχει και η άποψη ότι η Γη είναι επίπεδη. Υπάρχει η άποψη ότι η Γη έχει ηλικία λίγο πάνω από 4 δισ. χρόνια, και υπάρχει και η άποψη ότι η Γη έχει ηλικία λίγο πάνω από 10 χιλιάδες χρόνια. Υπάρχει η άποψη ότι οι Αμερικανοί προσγειώθηκαν στη Σελήνη το 1969, και υπάρχει και η άποψη ότι το γύρισαν σε στούντιο. Τα αντιθετικά αυτά ζεύγη απόψεων δεν βρίσκονται σε ισορροπία, καθώς για τη μια από τις δυο απόψεις υπάρχουν πλείστες ενδείξεις και αποδείξεις, ενώ για την άλλη όχι.

cyrus said...

Νεφέλικα, θεωρητικά είναι δυνατόν να είμαι όλα τα παραπάνω. Δεν είναι και πολύ πιθανό, όμως. Φαίνεται πως η μαγκιά μου δεν κυμαίνεται σε πολύ υψηλά επίπεδα...

Anonymous said...

Ο/Η cyrusgeo είπε...
φανατικός: (για πρόσωπο) που προσηλώνεται, που ενεργεί ή συμπεριφέρεται με υπερβολικό ζήλο, με άκριτη πίστη και τυφλό πάθος (απέναντι σε κάποιο πρόσωπο, θρησκεία ή ιδεολογία).

Den fotisitka katholou. Ektos an symperilabaineis kai ton eayto soy. Ypervoliko zhlo edeikse o P. Otan apo thna rxh dhnvnei oti arneite na milhsei me ton allaon, toy xleyazei tis allhgories me thn mageirista, kai sto telos telos kapoy ton parotryne na fygei apo do kai na paei alloy.

Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής Ιδρύματος Τριανταφυλλίδη

Μιλάω με οποιονδήποτε, αρκεί αυτό να έχει νόημα. Το να μπαίνει κάποιος σε ένα μπλογκ ή φόρουμ όπου βλέπει ότι έχουν εντελώς αντίθετες απόψεις από τις δικές του και να προσπαθεί να δημιουργήσει εντάσεις μόνο και μόνο για τον χαβαλέ (αφού δεν πρόκειται να βγει τίποτε από μια τέτοια συζήτηση) αγγίζει τα όρια του μαζοχισμού, καθώς και άλλων, λιγότερο καλαίσθητων, συμπεριφορών.

Eeetsi. Na mhn pataei edo, kai esys na mhn patate ekei. (αφού δεν πρόκειται να βγει τίποτε από μια τέτοια συζήτηση) Akrivos. O kathenas sto kastro toy.


28/10/07 1:36 PM

cyrus said...

Αποδείξεις, αγαπητέ, αποδείξεις. Αλλιώς, ουδέν είπατε. Πού είναι ο υπερβολικός ζήλος, η άκριτη πίστη και το τυφλό πάθος; Το παράδειγμα με τον Π είναι άστοχο (ειδικά εκείνο το "από την αρχή"). Θα πρέπει να βρείτε κάτι άλλο να μας προσάψετε.

Επαναλαμβάνω: συζητώ με οποιονδήποτε είναι διατεθειμένος να κάνει μια συζήτηση βασισμένη σε λογικά επιχειρήματα ή έστω σε απλή (χωρίς προσβολές της πλάκας) παράθεση απόψεων. Ο τύπος σχολιαστή που υπερασπίζεστε -- και ο τύπος σχολιαστή για τον οποίο μιλάω στο ποστ -- δεν εμπίπτει σε αυτή την κατηγορία.

Και επιμένω: για ποιο λόγο να μπω σε ένα χριστιανικό μπλογκ ή φόρουμ, π.χ., και να αρχίσω να τους μιλάω για το πόσο παράλογη είναι η πίστη τους; Βρίσκεις κάποιο νόημα σ' αυτό;

Anonymous said...

Δεν είναι δυνατόν να συνομιλήσεις με κάποιον που δεν ακούει αλλά κατοικεί στο δικό του κόσμο, όπου δεν υφίστανται άλλες γνώμες ή προτιμήσεις, όπου ό,τι δεν συμπίπτει με τις δοξασίες του είναι ασφαλώς «ασυναρτησία», «ανοησία» ή «βλακεία», όπου οι δοξασίες αυτές εκτοξεύονται ως αυταπόδεικτες βεβαιότητες ή αλήθειες, όπου διαγράφεται με μιά μολυβιά ένας κορυφαίος στοχαστής όπως ο Freud χωρίς συναίσθηση της γελοιότητας του πράγματος, όπου ό,τι παρατίθεται παρερμηνεύεται,

όπου τα φαγώσιμα έχουν διαφορετική γεύση μιά συγκεκριμένη μέρα,

όπου χαρά, ευτυχία ή παρηγοριά προσφέρει μόνον η αυταπάτη,

Ayto legete allhgoria. Poihsh gia na vgei kallytera to nohma.

όπου ο χριστιανισμός που περιγράφει ο Smith είναι φανταστικός, όπου δεν υπάρχουν ευγενικά παιδιά, όπου εμείς δεν υπάρχουμε («δεν υπάρχουν άθεοι», είπε) ή δεν έχουμε συναισθήματα. Kαι χωρίς εμάς τους ανύπαρκτους μη άνθρωπους, μπορεί ανετότατα και είναι ευπρόσδεκτος να μιλάει όσο του κάνει κέφι: μας παρέχει έξοχα δείγματα του πώς λειτουργεί ο νους των υπερμάχων της θρησκείας.

(Φυσικά, οποιοσδήποτε μέτριος συνάδελφος του ανόητου Freud μπορεί να εξηγήσει τους πιθανούς λόγους για τους οποίους οι cyberdustzs επιμένουν να ασχολούνται με τις βλακείες μας και δεν πάνε να διαβάσουν κάτι εξυπνότερο.)

Ta ypoloipa vresta monossoy. Den yperaspizome kanenan.

Fanatikos eisai kai esei. Den vlepo pia dyskolia yparxei na pas alloy kai na koybntiaseis. Esto kai na mh vgei tipota stin syzhthsh. H arnhsh se kane eksisoy fanatiko. Isos xeirotero. Antio.

Anonymous said...

Prin apoxairethsv, ksexasa na pv to pio spoydaio. Gia ton Freud i gnomes diistante. to Ego kai Yperego exei aporyftei plhrvs apo oloys toys episthmones os anipostath fantasia (na to peis anohsisa einai pio sosta). Eidika gia thn psyxanalysis theoreite pleon os to klassiko paradeigma pseydoepisthmhs. Kai etsi me afta, ypostiriktes toy Freud vriskeis monon metaksi laikon, oxi stoys epistimones genikotera, kai ligotera ston klado ths psyxologias. Kai ksana antio sas.

cyrus said...

Ανώνυμε, τα όσα είπες δυστυχώς επιβεβαιώνουν τα όσα έγραψα. Σου ζήτησα να αποδείξεις τα περί φανατισμού, κι εσύ απλώς τα επανέλαβες. Σου εξήγησα γιατί δεν έχει νόημα να πάω να παρενοχλήσω ένα χριστιανό, κι εσύ εξακολουθείς να απορείς.

Και τον σαφέστατο ορισμό του λεξικού τον παρέκαμψες, ίσως γιατί δεν σε βόλευε.

Η άρνηση να σπαταλήσω το χρόνο μου με κάνει φανατικό;

Δεν νομίζω.

Anonymous said...

Gia na toys piseis gia thn orthothta tvn apopseon soy. Gia na elenkeis thn orthothta ton apopseon soy. Gia na erthoyn sto diko soy stratopedo.

Ektos an fovase oti tha gieni to antitheto. Oti ta dika epixeirhmata den einai atrantaxta epixeirhmata. Oti tha se pisoyn gia thn orthothta ton apopseon toys. Oti tha katalykseis sto diko toyw stratopedo toys.

cyrus said...

Τότε δεν θα διέφερα σε τίποτε από τους Ευαγγελικούς. Έχω αρκετή πείρα στην πλάτη μου ώστε να ξέρω ότι κάτι τέτοιο, εκτός από μάταιο, θα ήταν και αγενές.

Την ορθότητα των απόψεών μου την ελέγχω ο ίδιος καθημερινά, και δοκιμάζεται συχνά μέσα στο μπλογκ, όπου έχουν υπάρξει ουκ ολίγες αντιπαραθέσεις, κάποιες αρκετά γόνιμες. Ξαναλέω ότι δεν έχω αντίρρηση να μιλήσω με κανέναν -- με την προϋπόθεση ότι ο συνομιλητής μου δεν θα καταφύγει σε προσβολές και παραλογισμούς.

Δεν με ενδιαφέρει να "προσηλυτίσω" κανέναν. Οι (ενήλικες) άνθρωποι είναι υπεύθυνοι για όσα πιστεύουν, και έχουν την υποχρέωση να αμφιβάλλουν και να ψάχνουν (μέχρι και ο Λιακόπουλος το δέχεται αυτό, άσχετα με το τι κάνει στην πράξη). Αν θέλουν, κάπου θα βρουν απόψεις σαν τις δικές μου και θα τις επεξεργαστούν μέσα τους. Αν δεν θέλουν, ας μείνουν σε όσα ξέρουν. Αν αυτά τους αρκούν, τους εύχομαι καλή ζωή.

Αν τους κυνηγούσα στα δικά τους μπλογκ για να τους αλλάξω τα μυαλά, τότε θα είχες κάθε δίκιο να με πεις φανατικό.

doctor said...

Προσυπογράφω με δύο χέρια.

Για τον λόγο αυτό στο προφίλ μου έχω ένα υπέροχο απόσπασμα από έναν μεγάλο καθηγητή, ώστε να το διαβάζουν όσοι ετοιμάζονται να "φωτογραφίσουν" που λέει σωστά ο zaphod.

doctor

Anonymous said...

Etsi den tha matheis pote pos skeftontai aftoi. Kai aftoi den tha theloyn na mathoyn gia tis dikies soy apopseis. Opote kataligoyme ekei poy ksekinisame. O kathenas sto kastro toy kai mh moy toys kykloys tarate. Giafto kai go den prokeite pote na exo blog. To theoro toso anoysio na syzhtas me ton eayto soy, na exeis kathreptes pantoy.

cyrus said...

Δεν είναι ακριβώς έτσι.

Ξέρω πολύ καλά πώς σκέπτονται -- το έχω δει χιλιάδες φορές, και εδώ και αλλού.

Επίσης, εδώ δεν συζητώ ούτε με τον εαυτό μου ούτε με καθρέφτες. Εκθέτω απόψεις και συζητώ με ανθρώπους, οι οποίοι αλλού και άλλοτε συμφωνούν και αλλού και άλλοτε διαφωνούν.

Π said...

fidelio: Πάρα πολύ όμορφη και ανθρώπινη -όσο και διαφωτιστική- η αναλογία που κάνεις. Bεβαιότατα ορμώμενος από έρωτα έχω κάνει, κάνω, και θα συνεχίσω να κάνω μη λογικά πράγματα (και αυτό το λέω με καμάρι)! Mία μόνο λεπτομέρεια χαλάει λίγο την αναλογία: η κοπέλλα με την οποία είμαι ερωτευμένος είναι βέβαιον ότι υπάρχει...

----------------

Kάνω και μιά τελευταία εξαίρεση για τον 'ανώνυμο', για να δούν οι υπόλοιποι φίλοι (αν δεν το έχουν ήδη δει) πόσο -εκτός των άλλων- ειδικεύεται στην παρανόηση, την παραποίηση και το ψεύδος.

cyberdustz: "τα μόνα σχόλια που δέχεσαι είναι του τύπου «ωραία μετάφραση», «θανκς για την μετάφραση που θέλησε να μοιράσεις μαζί μας» [κτλ]".

Π (στα σχόλια του 'Bίβλος 2', προς αντιτιθέμενη): "Θεωρούμε ευπρόσδεκτη κάθε άλλη τεκμηριωμένη άποψη και μας ενδιαφέρουν τα σχόλια, όπως βλέπεις. Λίγο πιο πάνω από την προηγούμενη απάντησή μου σε σένα, αναφέρω ότι προσδοκώ από το συζητητή μου να με διορθώσει αν και όπου κάνω λάθος, και το ίδιο εξηγεί και ο cyrusgeo σε άλλο κείμενό του. Πες μας λοιπόν πού σφάλλουμε αντί να μας λες ότι δεν έχουμε δικαίωμα να ασχολούμαστε με τη βίβλο. ... Eγώ πραγματικά θα ήθελα να μου σχολιάσει κάποιος καλός κληρικός τα προβλήματα που επισημαίνω. Σημειώνω ότι ένα πρόσφατο σχόλιο στο post Bίβλος 1 με παραπέμπει σε ένα site κάποιου απολογητή, ο οποίος προσπαθεί να απαντήσει στις μομφές για το μισογυνισμό της βίβλου. Δεν το αγνόησα: διάβασα όλο το κείμενο, παρότι είναι δεκάδες σελίδων ... Eίναι φυσικό να σε απωθούν αυτά που γράφω. Aλλά δεν θεωρώ ότι κακώς αναμίχθηκες, όπως λες: θεωρώ απλώς ότι η ανάμιξή σου θα ήταν πιο εποικοδομητική αν μας προσέφερες πιο στέρεες απαντήσεις. Aν δεν αισθάνεσαι αρκετά ειδική, βρες μας σε παρακαλώ κάποιον ή κάποιαν που να ενδιαφέρεται να ανταποκριθεί στην πρό(σ)κληση."

Π (Σε διάφορα σχόλια της 1ης και 2ης μτφρ. συνάντησης): "Mην αρχίσουμε τώρα να αλληλοσυγχαιρόμεθα". "Προσωπικά φοβόμουν την ανταλλαγή συγχαρητηρίων για να μη φανεί σαν να ευλογούμε τα γένια μας." "Θυμίζω ότι πρώτος είχα πει ότι δεν θεωρώ χρήσιμα τα συχαρίκια αλλά τη συζήτηση για τις επιλογές και τα προβλήματα". "Δεν έχουμε πρόβλημα με την κριτική, γιατί μας αρέσει η σχετική συζήτηση, και μιά εύστοχη παρατήρηση μπορεί να χρησιμεύσει για να βελτιώσουμε το αποτέλεσμα. Eξ άλλου, από τη στιγμή που δημοσιοποιούμε μιά προσπάθεια νομίζω πως αυτομάτως γινόμαστε κρινόμενοι." "Tέτοια συζήτηση με ενδιαφέρει, οπότε, όσον αφορά εμένα τουλάχιστον, χτύπα αλύπητα!"

"Oi alloi. Thanatoste toys. (OK, oxi kai thanatos, all toylaxiston na mhn toys milate)LOL"

Π: "Δεν ταυτίζω το θρησκευτικό σύστημα σκέψεως (ή αυτά που θίγω στο ποστ) με τη στάση κάθε ανθρώπου που τυχαίνει να πιστεύει στο θεό". "Oύτε καν έχω διανοηθεί να γράψω ότι θα υπάρξει ποτέ κόσμος χωρίς θρησκεία".

Π (στου doctor): "H Eυτυχία είναι το είδος χριστιανού στο οποίο παρά τη διαφωνία μου υποκλίνομαι, γιατί η προσωπική της πίστη δεν την εμποδίζει να μπορεί αυτό που πρέπει να μπορεί κάθε φυσιολογικός άνθρωπος: να ακούει και να λαμβάνει υπ' όψη 'ενοχλητικές' απόψεις χωρίς να θίγεται και χωρίς να τις θεωρεί εξ ορισμού ανεπίτρεπτη βλασφημία (και γι'αυτό με λυπεί η δήλωσή της «δεν ξαναμιλάω σ'αυτό το ποστ»)."

"o P ... sto telos telos kapoy ton parotryne na fygei apo do kai na paei alloy."

Π («sto telos telos»): "Mπορεί ανετότατα και είναι ευπρόσδεκτος να μιλάει όσο του κάνει κέφι: μας παρέχει έξοχα δείγματα του πώς λειτουργεί ο νους των υπερμάχων της θρησκείας". "Aν διασκεδάζεις με τα σχόλια που κάνεις, by all means be our guest: το ίδιο διασκεδάζουμε και εμείς, και σε ευχαριστώ που συνεχίζεις να γίνεσαι ζωντανό επιχείρημα."

(O 'ανώνυμος' πατάει στο "φυσικά, οποιοσδήποτε μέτριος συνάδελφος του ανόητου Freud μπορεί να εξηγήσει τους πιθανούς λόγους για τους οποίους οι cyberdustzs επιμένουν να ασχολούνται με τις βλακείες μας και δεν πάνε να διαβάσουν κάτι εξυπνότερο", το οποίο δεν ήταν «παρότρυνση να φύγει» αλλά επισήμανση ενός λογικού και ψυχολογικού παράδοξου. Kαι φροντίζει να ξεχάσει ότι συνέχισα να απαντάω ακόμα και όταν αποκλήθηκα ευθέως και κατ' επανάληψη «βλάκας».)

"Ti zhtoyn kai erxontai edo na sas enoxloyn. Afoy eseis den patate ekei. Aytoi sto kastro toys, kai eseis sto diko sas. Dikaih mirasia."

Π (στου doctor): "Δεν θα με πείραζε καθόλου το δικό του «μόνος εναντίον όλων» αν μπορούσε να το κάνει με στοιχειώδη λογική και συνέπεια".

"o P ... apo thna rxh dhnvnei oti arneite na milhsei me ton allaon"

Aρνούμαι να συνομιλήσω όταν ο άλλος μου λέει "δεν υπάρχουν άθεοι", γιατί αυτό είναι νηπιακός διάλογος τύπου 'είσαι ζαβολιάρης - όχι δεν είμαι'. Ξεχνάει ότι η «δήλωση» ήταν παρατήρηση για τα πρώτα σχόλια του cyberdustz, που άρχιζαν με το "όλα τα λεγόμενα του κυρίου καθηγητή" είναι "μπούρδες" και "ασυναρτησίες" και συνέχιζαν με άλλες εξ ίσου δογματικές, αναιτιολόγητες, αβάσιμες ή παράλογες αποφάνσεις. Aδυνατεί ακόμα να αντιληφθεί ότι δεν αρνούμαστε τη συζήτηση με «άλλους» - την αρνούμαστε όταν «δεν υπάρχουν τα μίνιμουμ που επιτρέπουν λογικό διάλογο». Mερικά από αυτά τα μίνιμουμ, που δεν διαθέτει, είναι να μην αγνοείς τι λέει ο άλλος, να μην ψεύδεσαι, να μην αντιφάσκεις, να μην καταθέτεις αναπόδεικτες αποφάνσεις, να μην αναφέρεσαι σε ανύπαρκτα ή μη προσκομιζόμενα στοιχεία, να μην παραποιείς την πραγματικότητα... Kαι δεν πάω σε sites φανατικών χριστιανών ακριβώς γιατί έτσι κάνουν και αυτοί. Kαθώς και γιατί δεν είμαι «ιεροκήρυκας» να πασχίζω να τους αλλάξω την πίστη:

Π (στου doctor): "Aκόμα και στο συγκεκριμένο ποστ έτυχε να (ξανα)πω ότι η ιδέα μου για το blogging είναι να μοιράζεσαι κάτι που σου φαίνεται ενδιαφέρον - για όσους μπορεί να ενδιαφέρονται."

Π (στα σχόλια του 'Bίβλος 5'): "Eμένα απλώς μου αρέσει πολύ να διαβάζω, να γράφω, και να συζητώ γραπτώς. ... Φαντάσου με, μεταξύ άλλων, απλώς σαν έναν φυσιοδίφη που έχει χόμπυ να παρατηρεί, να συλλέγει και να αναλύει ασχήμιες και λάθη. Tο blog φιλοξενεί, μεταξύ άλλων, κομμάτια της συλλογής μου και όποιος θέλει μπορεί να περνάει από εδώ να τα κοιτάξει. Δεν πηγαίνω να καθαρίσω άλλα δάση - τον δικό μου κηπάκο περιποιούμαι." "Δεν είναι σπουδαίος, αλλά υπάρχουν και δυο-τρεις άνθρωποι που φαίνεται ότι τους αρέσει και περνούν πότε-πότε, μου λένε μιά καλημέρα και καθόμαστε λίγο παρέα, με βοηθάνε στο σκάλισμα ή κόβουν κανα λουλουδάκι. Tο κοντινότερο προς αυτό που φαντάζεσαι είναι ότι καλλιεργώ και φυτά με αγκάθια για αυτούς που θα τους άρεσε να τσαλαπατάνε τους κήπους μας."

Aλλά ο 'ανώνυμος' πιστεύει ακόμα και ότι είμαι τόσο φανατικός που έχω αποστηθίσει όλη τη Bίβλο - αγνοώντας ότι υπάρχουν sites όπου μπορείς να εντοπίσεις ό,τι θέλεις σε δυό λεπτά (ιδού π.χ. ένα από τα διάφορα που έχω). Aς είναι καλά στο απόρθητο κάστρο της δικής του 'πραγματικότητας', το γεμάτο παραμορφωτικά φίλτρα και καθρέφτες...

Anonymous said...

Ξέρω πολύ καλά πώς σκέπτονται -- το έχω δει χιλιάδες φορές, και εδώ και αλλού.

Den to nomizo. Dioti ama kai oi alloi skeftontai san esena, tote den tha pathsoyn edo. Kai aftoi poy patane kai diafonoyn, tote tha prepei na prosexoyn opoly kai na metroyn tis lekseis.

Λιπαρδόνιος said...

Σημείωση προς φανατικούς είναι ο τίτλος.Προφανώς,φανατικούς στο τάδε ή στο δείνα θέμα,κάποιοι τους έκαναν,κάποιοι τους συντηρούν,κάποιους εξυπηρετούν!Μια εκλεκτή στρατιά,μια ιδανική πρώτη ύλη για να την εξουσιάσεις,να την καθοδηγήσεις όπου θέλεις.Ανελεύθεροι στην πραγματικότητα άνθρωποι που μετατρέπονται σε όχλο,ο οποίος ακολουθεί τους οχλ-αγωγούς του!

Anonymous said...

ΠΑΡΤΕ ΤΟ ΑΠΟΦΑΣΗ, ΟΙ ΝΕΟΠΑΓΑΝΙΣΤΕΣ ΣΗΜΕΡΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΤΟΥΣ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ ΔΙΧΑΖΟΥΝ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ , ΚΑΛΛΙΕΡΓΟΥΝ ΤΟ ΜΙΣΟΣ , ΣΥΝΤΕΛΟΥΝ ΣΤΗΝ ΑΠΟΔΟΜΗΣΗ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΣ ΚΑΙ ΓΙΝΟΝΤΑΙ (ΑΘΕΛΑ ΤΟΥΣ ΙΣΩΣ)ΟΡΓΑΝΑ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΤΑΞΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ.

Anonymous said...

Ta blog einai gia monaxikoys anthropoys. Alloi mia epibebaivsh tvn osvn eidh gnvrizame. O kathenas sto mantri toy. Mi aftapatataste oti ginete dialogos kai antallagh apopseon. Kati phge o Fidelio na ekshghsei. Pios antapokrithke? O Cyrusgeo ton apophre amesvs. Den kleinete ta sxolia teleivs na teleivnete. H pio sofh apofash.

cyrus said...

Απόλλωνα, ο joe πιο κάτω αποδεικνύει ακριβώς αυτό. Case in point, που λένε κι οι εγγλέζοι.

Ανώνυμε/lonely blogs/κ.λπ., κι η δική σου στάση εξακολουθεί να αποδεικνύει τα όσα λέω. Ανταλλάξαμε τόσα σχόλια για κάτι τόσο απλό, με μηδενικό αποτέλεσμα. Το βιολί σου εσύ -- συνεχίζεις να παραποιείς κατά το δοκούν. Κανείς δεν αποπήρε τον fidelio. Του απαντήσαμε σε ό,τι ακριβώς είπε, αμυνόμενοι στην έμμεση (και άδικη, εφόσον δεν στοιχειοθετείται) κατηγορία του και αποσαφηνίζοντας κάποια πράγματα που ίσως ήταν ασαφή.

Όσο για το πώς θα διαχειριστούμε το μπλογκ μας, νομίζω πως αυτό είναι δική μας υπόθεση. Άνοιξε κι εσύ ένα μπλογκ, και κλείσε τα σχόλια -- δικαίωμά σου.

Anonymous said...

Cyrusgeo..
Δεν κατηγόρησα κανέναν ούτε έμμεσα ούτε άμεσα. Για να μου απαντήσεις αμυνόμενος, θα πρέπει πρώτα να έχω επιτεθεί και κάτι τέτοιο δεν συνέβει. Παρεξήγηση μάλλον.. Ασφαλώς και όλα τα διλήμματα δεν είναι άκυρα. Ασφαλώς και όλα τα διλήμματα δεν μας βάζουν μπροστά σε ισοσθενείς απαντήσεις. Όταν έγραψα "Το προβλημα ξεκινά μόνο όταν προσπαθούμε να επιβάλλουμε την δική μας σταση ως τη μόνη ορθή", εννοούσα το εξής: Είτε ο πιστός θέλει η θρησκεία να έχει τον τελευταίο λόγο για όλα τα ζητήματα, είτε ο ορθολογιστής θέλει να έχει η λογική ανάλυση τον τελευταίο λόγο για όλα τα ζητήματα, ο φανατισμός είναι ίδιος. Μονοδιαστατα τα βλέπουν και οι δύο πλευρές, όταν σκέφτονται με αυτόν τον τρόπο. Όπως είπες:το ποια στάση ή άποψη είναι ορθή ή όχι πρέπει να εξετάζεται κατά περίπτωση.

cyrus said...

Fidelio, ναι, σε παρεξήγησα, και σου ζητώ συγγνώμη. Θέλω να επισημάνω, πάντως, ότι, ακόμη κι όταν μιλούσα "σε άμυνα", απλώς προσπάθησα να αποσαφηνίσω τις θέσεις μου. Δεν επιτέθηκα σε κανέναν, και δεν νομίζω ότι σε αποπήρα, βέβαια, όπως ισχυρίζεται ο γνωστός άγνωστος...

ds said...

Συμφωνώ με το post, εκτός από το τελευταίο point για τη μεταφυσική.

Επίσης δεν νομίζω ότι χρειαζόμαστε περισσότερη ελευθερία -- αντιθέτως παραείμαστε ελεύθεροι στην εποχή μας, με αποτέλεσμα την έλλειψη ποιότητας σε όλους τους τομείς.

cyrus said...

Δηλαδή, dynx, πιστεύεις πως το ότι κάποιος απορρίπτει την μεταφυσική σημαίνει πως είναι κρύος, στεγνός και μίζερος άνθρωπος;

Επίσης, δεν καταλαβαίνω τη σύνδεση που κάνεις μεταξύ ελευθερίας και ποιότητας.

Η Κίνα, πάντως, δεν έχει καθόλου ελευθερία, και η ποιότητα των προϊόντων της είναι πολύ χαμηλή. (ΟΚ, αυτό το τελευταίο είναι αστείο, αν και αληθές...)

Anonymous said...

@fidelio
«Καλός ο ορθολογισμός όταν συνδιάζεται με ευαισθησία, παιδεία, ανθρωπιστικές αξίες κλπ.
Μην τον θεοποιούμε. Ούτε αυτόν όυτε καμία άλλη ανθρώπινη διάσταση.»

Υπάρχουν σε άλλα ζωϊκά είδη παιδεία, ευαισθησία και ανθρωπιστικές αξίες;
Τι σε κάνει να πιστεύεις ότι αυτά δεν είναι προϊόν της διαφοράς του ανθρώπου στον τομέα της λογικής; Ακόμη και η θρησκεία και η αστρολογία και η μεταφυσική και όλες οι έννοιες λογικές και μη λογικές αναφέρονται στον άνθρωπο και όχι και στα ζώα. Η κάνω λάθος;

Θα πει κάποιος που είναι ο ορθολογισμός στη θρησκεία και ιδιαίτερα στο μονοθεϊσμό;
Μα στην οργάνωση. Στην επιθυμία για εξουσία, για έλεγχο μιας μάζας ανθρώπων. Στην συγκέντρωση πλούτου και γης.
Ο χριστιανισμός και γενικότερα ο μονοθεϊσμός είναι ιδεολογία με εξαιρετική ορθολογική οργάνωση (και ας πουλάνε αέρα). Τον αέρα αυτόν τοn πουλάνε ως εθνικό χαρακτηριστικό ή ως ιδεολογικό χαρακτηριστικό.
Γιατί οι άνθρωποι το δέχονται; Απλό: μια ενστικτώδη αντίδραση στη φύση είναι η ομαδοποίηση (πολλά είδη ζούνε σε κοπάδι και αγέλες). Αυτή η ομαδοποίηση στον άνθρωπο δίνει τη δυνατότητα να επιβάλεις τη θέλησή σου (αν ανήκεις σε πλυπληθέστερη ομάδα) σε πιο αδύναμες ομάδες που πάντα θα υπάρχουν. Δίνει τη δυνατότητα απέναντι στον ανταγωνισμό να διεκδικήσεις έδαφος (δλδ ζωτικό χώρο) και σε ανάγκη να τον οικειοποιηθείς ή να τον κλεψεις, να έχεις καλύτερη εξασφάλιση σε πηγές νερού ή διατροφής διώχνωντας άλλους επίδοξους ανταγωνιστές, να έχεις προστασία από «εξωτερικούς» κινδύνους.
Παραπέρα σχηματίζονται τώρα νέες ομαδοποιήσεις με αρχηγούς, υπαρχηγούς, «δεξιά» και «αριστερά» χέρια που με τη σειρά τους έχουν τους δικούς τους ανθρώπους. Έτσι σχηματίζεται ένα δίκτυο εξουσίας και διάχυσής της (ουσιαστικά μαντρί) όπου όλοι θέλουν να μέινουν σε αυτό για να εξασφαλίσουν έστω και το παραμικρό ζωτικό χώρο για να επιβιώσουν. Έξω από το χώρο αυτό είνα χαμένοι.
Στη φύση ότι μένει μόνο του κινδυνεύει να φαγωθεί ακόμη και αν πρόκειται για λιοντάρι.
Σε κοπάδια φυτοφάγων τα πιο αδύναμα άτομα εξωθούνται στα άκρα του κοπαδιού όπου είναι και οι πιο ανασφαλείς θέσεις. Παρόλα αυτά τα άτομα αυτά δεν πάιρνουν το καπελάκι τους να φύγουν. Παραμένουν στο κοπάδι γιατί ξέρουν ότι ακόμη και έτσι είναι πολύ καλύτερα από το να μείνουν εντελώς μόνα τους.

Ότι και να λέμε για την εκκλησία πρέπει να παραδεχτούμε ότι έχει μια καταπληκτική εσωτερική συνοχή και μία εξίσου καταπληκτική οργανωτική δομή. Και αυτό είναι καθαρά προϊόν λογικής της φύσης. Μια λογική βέβαια ανεπαρκή για τον άνθρωπο της Ιστορίας (στο κάτω κάτω οι Έλληνες ήταν οι πρώτοι που σκέφτηκαν έναν άλλον τρόπο προσέγγισης) και για κοινωνία που θέλει να εξελιχθεί αλλά αποτελεσματική. Δεν έχει να κάνει με επουράνιους Πατέρες αλλά με πρακτικές που έχει ευνοήσει η ίδια η φύση μέσα σε εκατομμύρια χρόνια εξέλιξης.


Οπότε πίστη και θρησκεία είναι προϊοντα της λογικής της φύσης επειδή υπάρχουν για να ρυθμίζουν σχέσεις εξουσίας. Για εξασφάλιση σε βασικές ανάγκες: νερό, διατροφή, αναπαραγωγή, κατοικία. Δεν είναι τυχαία η αγάπη της Εκκλησίας π.χ για εκτάσεις και χρήμα. Και όσοι ανήκουν σε αυτή μπορούν να εξασφαλίσουν ένα τρόπο επιβίωσης. Ουσιαστικά δηλαδή πρόκειται για τον αγώνα επιβίωσης του ατόμου με τη θεμελιώδη διαφορά ότι σχηματίζεται ένα σύστημα όπου πολλοί υπηρετούν τους λίγους.
Δεν βλέπω λοιπόν κάποια μεταφυσική λειτουργία στη θρησκεία. Οι σκοποί της είναι συγκεκριμένοι.

roidis said...

Δίκιο έχεις αλλά μην ξεχνάς ότι υπάρχουν και τα...Τρίπολα, που κάνουν ακόμη χειρότερα τα πράγματα, δλδ σου δίνουν ακόμη μία εναλλακτική εκτός από "όργανο της Νέας Τάξης...
:)

ds said...

[...]Δηλαδή, dynx, πιστεύεις πως το ότι κάποιος απορρίπτει την μεταφυσική σημαίνει πως είναι κρύος, στεγνός και μίζερος άνθρωπος;"[...]

Ναι.

cyrus said...

ΟΚ -- είναι δικαίωμά σου να αυταπατάσαι...

mickey said...

Εξαιρετικό το σχόλιο του "Πάρη" (30/10/07 12:36 AM).

Πραγματικά απόλαυσα την ανάγνωσή του.

Anonymous said...

Τις απαντήσεις θα τις βρείτε εδώ The Search for the Bull

Μερικοί θα το κοροϊδέψουν και θα πουν τα γνωστά τους «Μπόινγκ μα τι μαλακίες είναι αυτές που μας σερβίρει πάλι». Να μη ασχοληθούν με το λινκ. Άλλοι πάλι αρκούνται στα ρηχά και φοβούνται τις περιπλανήσεις σε βαθιά άγνωστα μονοπάτια. Άλλοι ζητούν το μέγιστο από την ζωή τους και το τολμούν. Ας κρίνει ο καθένας για τον εαυτό του. Ο καλλιτέχνης του λινκ λέει ότι δεν μπόρεσαν να πουν χιλιάδες βιβλία. Στοχεύει στην ουσία.

Παρακαλώ να αφαιρεθεί το λινκ που βρίσκεται στο sidebar προς το μπλογκ μου. Έτσι κι αλλιώς δεν λειτουργεί.

cyberdustz

cyrus said...

Βλ. την παραπάνω απάντησή μου στον dynx.

cyberdustz said...

Κι εσύ να είσαι ευτυχής στην μίζερη αμάθεια σου. ;)

Αφαίρεσε παρακαλώ την παραπομπή στο μπλογκ μου.
Είναι δικαίωμα μου να σου το ζητήσω.

Cyberdustz

cyrus said...

Και τι κατάλαβες, τώρα, με την πελώρια ανοησία που είπες; Απλώς επιβεβαιώνεις αυτό που έδειξες τις προηγούμενες ημέρες -- ότι πέρα από προσβολές της πλάκας δεν έχεις να πεις τίποτε απολύτως...

cyrus said...

Και σε παρακαλώ πολύ να μην ξαναπατήσεις εδώ. Στην υποψία και μόνο ότι κάποιο ανώνυμο σχόλιο είναι δικό σου, θα σβήνεται.