1.8.08

Αμφιβολίες...

Πριν δυο χρόνια, είχα γράψει ένα ποστ σχετικά με τη χρήση αμόλυβδης βενζίνης στις μοτοσικλέτες. Το κεντρικό νόημα ήταν ότι το να βάζεις αμόλυβδη σε οχήματα που δεν διαθέτουν καταλύτη είναι εγκληματικό, γιατί αφήνει να διαφύγουν ελεύθερα στην ατμόσφαιρα καρκινογόνες ενώσεις όπως οι αρωματικοί υδρογονάνθρακες (π.χ. βενζόλιο), και ότι οι μοτοσικλετιστές θα έπρεπε να χρησιμοποιούν την παλιά σούπερ.

Φαίνεται, όμως, πως έχουν αλλάξει τα πράγματα -- και μου γεννήθηκαν αμφιβολίες…

Κατ’ αρχάς, λέγεται πως η βενζίνη LRP (Lead Replacement Petrol), που αντικατέστησε την παλιά σούπερ με μόλυβδο, είναι στην πραγματικότητα κανονική αμόλυβδη (άρα με αρωματικούς υδρογονάνθρακες, οι οποίοι προστίθενται για να ανεβάσουν τα οκτάνια – λειτουργία που πριν επιτελούσε ο μόλυβδος), μαζί με κάποια πρόσθετα που αντικαθιστούν το μόλυβδο στην άλλη λειτουργία του: τη λίπανση των βαλβίδων (αναγκαία στους παλαιού τύπου κινητήρες). Αν όντως ισχύει κάτι τέτοιο, τότε εκείνο το παλιό μου ποστ είναι εντελώς άκυρο, μια που, ό,τι βενζίνη και να βάλεις στη μοτοσικλέτα σου, το βενζόλιο (κ.τ.λ.) θα εκλυθεί ανεμπόδιστα στην ατμόσφαιρα.

Εξάλλου, ακούγονται και άλλες δυσμενείς κριτικές, οι οποίες όμως δεν ξέρω αν ευσταθούν: ότι η LRP δεν κάνει εξίσου καλή δουλειά με την παλιά βενζίνη ως προς την προστασία του κινητήρα (αυτό αφορά μόνο στα παλιά αυτοκίνητα), ή ότι ο καταλύτης φτάνει σε θερμοκρασία κανονικής λειτουργίας μετά από τουλάχιστον 10 λεπτά (άρα αυτά τα πρώτα 10 λεπτά δεν κρατάει και πολλά πράγματα). Επίσης, υπάρχει μια διχογνωμία για το τι βλάπτει περισσότερο: ο μόλυβδος ή το βενζόλιο. Όχι πως έχει σημασία, αφού έτσι κι αλλιώς η βενζίνη με μόλυβδο έχει καταργηθεί στις περισσότερες χώρες, και όπου να ’ναι στην Ευρώπη αποσύρεται και η LRP, διότι, πολύ απλά, δεν πουλάει αρκετά και η παραγωγή της γίνεται ασύμφορη.

Θα παρατηρήσατε ότι δεν έχω δώσει κανένα λινκ. Ο λόγος είναι ότι, παρά το ψάξιμο που έκανα, δεν κατάφερα να βρω κάποια σαφή, αναλυτική και αξιόπιστη πηγή γι’ αυτό το θέμα. Αν ξέρετε κανένα χημικό που να ειδικεύεται στα καύσιμα, ρωτήστε τον. Στο μεταξύ, όσοι μηχανόβιοι βασανίζονται από οικολογικές τύψεις, φοβάμαι πως μόνο μια λύση έχουν: να αγοράσουν μοτοσικλέτα με καταλύτη.

(Αν ξέραμε τι αναπνέουμε...)


Υ.Γ.: Κλείσαμε τα 300 ποστ. Άντε να δούμε που θα πάει αυτή η ιστορία...

11 comments:

proinos said...

Που θα πάει αυτή η ιστορία?
Μα, στα 1000 posts βέβαια!!
Με το καλό.

Μοτοσυκλέτα με καταλύτη? Χμμμ...

Περαστικός said...

Φτάσατε και εσείς στις Θερμοπύλες λοιπόν :-P Να τα χιλιάσετε. Ενδιαφέρον το θέμα, για αυτό, ποδήλατο και πάλι ποδήλατο, τουλάχιστον για τις αστικές διαδρομές (αν και επικίνδυνο το μέσο στους δρόμους της Αθήνας φοβάμαι).

doctor said...

Καλό μήνα στους εναπομείναντες!

Για τις διαφορές σούπερ ή αμόλυβδης δεν βρήκα κάτι, αλλά παραθέτω ένα ποστ του Νίκου Δήμου για τοους πετρελαιοκινητήρες:

http://dimoutech.blogspot.com/2007/12/blog-post_05.html

doc

cyrus said...

Σε ευχαριστούμε, πρωινέ. Κι εγώ θα πάρω μοτό με καταλύτη, κάποια στιγμή -- όταν θα έχω χρήματα, δηλαδή...

Περαστικέ, ευχαριστούμε -- το αυτόν επιθυμούμε και δι' υμάς. Δοκίμασα πριν μερικά χρόνια το ποδήλατο, και ψιλοτρόμαξα. Όταν αποκτήσω ξανά καλή φυσική κατάσταση, θα το ξαναδοκιμάσω. Είναι πολύ επικίνδυνο, βέβαια. Όλα τα μέσα μεταφοράς είναι επικίνδυνα (ακόμα και τα πόδια...), αλλά η εμπειρία μου είναι ότι, όσο πιο αργά πας, τόσο περισσότερο κινδυνεύεις. (Προς επιρρεπείς στις λογικές πλάνες: Προσοχή! Αυτό δεν σημαίνει πως ισχύει και το αντίθετο, ότι δηλ. όσο πιο γρήγορα πας, τόσο λιγότερο κινδυνεύεις...)

Δόκτωρ, το θυμάμαι αυτό το θέμα. Χρόνια φώναζε ο Καββαθάς. Αλήθεια, σωστά θυμάμαι ότι κάποτε το ντίζελ είχε τη μισή τιμή σε σχέση με τη βενζίνη; Τώρα είναι ακριβότερο...

Anonymous said...

Κλείσατε τα 300 posts και το κάνατε 0-300;!! :)

Εδώ που τα λέμε, πρώτη φορά ακούω πως οι μηχανές που καίνε αμόλυβδη δεν έχουν καταλύτες στο σύστημα εξαγωγής. Η δικιά μου πάντως έχει, και δεν είναι και πολύ καινούρια.

Το ερώτημα είναι πόσοι από τους καταλύτες που κυκλοφορούν στους δρόμους λειτουργούν και σε ποιο βαθμό... Ένα-δυο γεμίσματα με super, σποραδικές αρρυθμίες του κινητήρα, άκαυστο καύσιμο, "ποιοτική" ελληνική βενζίνη και πάει ο καταλύτης! Αλλά βέβαια για αυτό είναι τα ΚΤΕΟ...

cyrus said...

Reactor, σε ευχαριστώ που μου θυμίζεις ότι είμαι Μαθουσάλας! Όντως, έχω μείνει πίσω, στα χρόνια που οι μόνες μοτό με καταλύτη ήταν οι BMW και κάποια μεγάλα μοντέλα των 4 μεγάλων ιαπωνικών εταιριών. Φαίνεται πως οι περισσότερες καινούργιες μοτοσικλέτες διαθέτουν καταλύτη, οπότε η προτροπή μου αφορά μόνο όσους έχουν παλιά μοτοσικλέτα (όπως η δική μου, που είναι μοντέλο 1996). Στα σάιτ τους, πάντως, δεν λένε κουβέντα γι' αυτό. Δεν ξέρω, ίσως το θεωρούν αυτονόητο, πια.

Όπου να 'ναι, θα γίνω σαν εκείνους τους γέρους που γκρινιάζουν για τα πάντα, και θα λέω πράγματα του στυλ "αααχ, παιδιά μου, στην εποχή μου, τα τζιτζίκια είχαν κέρατα και τραγουδούσαν μελωδικά -- όχι σαν τα τωρινά, που σκούζουν λες και τους ρίχνεις σφαλιάρες..."

Anonymous said...

Επειδή μυρίζομαι πρόωρη κρίση μέσης ηλικίας, να προτείνω ένα δοκιμασμένο ανασταλτικό...

Μπορεί να μην είναι τόσο "environmentally friendly" όσο αυτό, για παράδειγμα, αλλά σε βάθος χρόνου σου κοστίζει λιγότερα...

Να στο πω απλά, ο ήλιος θα καίει περισσότερο αλλά, τουλάχιστον, δεν θα σε τυφλώσει το Φως...

:)))

ο δείμος του πολίτη said...

Δεν τα ήξερα αυτά είναι η αλήθεια. Έτσι, όπως το παρεουσιάζεις πάντως μοιάζει τόσο λογικοφανές. Ευτυχώς δεν οδηγώ μηχανές.

Yannis H said...

Μια και δεν έχω μηχανή, αυτοκίνητο (κι ούτε καν δίπλωμα), επίτρεψέ μου ένα γραμματικό σχόλιο. Λες "αυτό αφορά μόνο στα παλιά αυτοκίνητα". Παρότι το ακούω συχνότατα (ιδίως στην τηλεόραση) δεν μπορώ να το συνηθίσω. Πιο σωστό είναι "αφορά μόνο τα παλιά αυτοκίνητα" - κατά τα 'με αφορά', 'το αφορά', κτλ.

Κάπου είχα βρει και τη γραμματική εξήγηση, εάν θέλεις να την ψάξω :)

Π said...

Δείμο, πάντως με επιφύλαξη τα αναφέρουμε, γιατί προς το παρόν δεν μπορέσαμε να βρούμε αλλού σίγουρα στοιχεία.

yannis h: Σε παλιότερα κείμενα εμφανίζονται και οι δύο εκδοχές, αλλά η εμπρόθετη έχει πια ατονήσει. Μιά χοντρική διάκριση μπορεί να είναι ότι με την έννοια του αναφέρομαι δεν θέλει πια πρόθεση ενώ με την έννοια του αποσκοπώ θέλει. Σχετικές συζητήσεις εδώ, εδώ, εδώ και εδώ.

cyrus said...

Reactor, καλό το τέρας, αλλά σαν τη Μόνικα...

Δείμε, η κατάσταση είναι μπερδεμένη, και αυτό που με εκνευρίζει είναι ότι δεν μπορώ να βρω αξιόπιστες πληροφορίες...

Γιάννη, όπως τα λέει ο Π είναι. Εγώ τείνω τελευταία να χρησιμοποιώ το "αφορά το" με την έννοια "ενδιαφέρει" και το "στο" με την έννοια "αναφέρεται". Αλλά μπορεί κάλλιστα κάποια στιγμή να επιστρέψω στο "το" και για τις δύο έννοιες. Το τι είναι λάθος και τι όχι είναι μια συζήτηση που έχει ενδιαφέρον, αλλά συνήθως δεν βγάζει πουθενά...