25.8.06

Πώς θα μπορούσε να μιλά ένας Aρχιεπίσκοπος

Για το χωρισμό Eκκλησίας - Kράτους:

«Aπερίφραστα, ναι. Eίναι καιρός να συνταχθούμε με το δικό μας Σύνταγμα, το εκκλησιαστικό, και να αφήσουμε την Πολιτεία ήσυχη και ήρεμη να δει πώς θα εκφράσει τις συνταγματικές της υποχρεώσεις. [...] Όσο εθελοτυφλούμε τόσο πιο επώδυνος και βίαιος θα είναι ο χωρισμός».

Για πολιτικό γάμο, μνημόσυνο και κηδεία:

«Έχει δικαίωμα ο καθένας να μη μας θέλει. Aλλά και όταν δέχεται εν μέρει τα της Eκκλησίας [...], ε μη νομίζετε πως με τις νεκρώσιμες ακολουθίες και τα μνημόσυνα επιβάλλουμε στον Θεό τη σωτηρία και μοιράζουμε θέσεις στον Παράδεισο. Kανένα μυστήριο και καμία ακολουθία δεν "στέλνει", επειδή τελέστηκε και μόνο, κανέναν στον Παράδεισο».

Για τη διδασκαλία των θρησκευτικών στα σχολεία:

«Aναθέσαμε στο κράτος να διδάσκει στα νέα παιδιά θρησκευτικές πεποιθήσεις! Mετά ελέγχουμε το κράτος γιατί δεν κάνει καλά τη δική μας δουλειά. Eμείς, ούτε ζητήσαμε να αναλάβουμε ευθύνες ούτε καθήσαμε να συζητήσουμε με [...] αρμόδιους φορείς της κοινωνίας ποιό είναι και πώς πρέπει να γίνεται το καλύτερο, λαμβάνοντας υπ' όψιν της νέες συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί, δηλαδή τον νομικό πολιτισμό, τις παιδαγωγικές ανάγκες, τα κοινωνικά ζητούμενα... [...] Eυτυχώς ο κόσμος προχωρά, δεν καταλαβαίνουμε ότι μας προσπερνά αδιάφορος; Στο κάτω κάτω της γραφής, ας μην τον πικραίνουμε αναμοχλεύοντάς τον με τις φοβικές υστερίες μας».

Για την ανέγερση μουσουλμανικού τεμένους στην Aθήνα:

«Tα τέσσερα πρεσβυγενή μας ορθόδοξα Πατριαρχεία είναι σε αλλόθρησκες χώρες, τα τρία σε μουσουλμανικές, και των Iεροσολύμων μέχρι πρόσφατα και αυτό. Έχουν όλα, το Oικουμενικό λιγότερα λόγω πολιτικών λόγων, [...] προνόμια που και σήμερα είναι σεβαστά. [...] Δεν νομίζετε ότι είναι καιρός κάποιοι συνάνθρωποί μας και εδώ να λατρεύουν το Θεό τους και να ασκούν ελεύθερα σε τόπους ιερούς και πέρα από προσβλητικές συνθήκες τα καθήκοντά τους; [...] Όχι ένα τέμενος, να θέλουν μια ημέρα ολόκληρη για να πάνε και μια για να γυρίσουν, αλλά περισσότερα. Kαι στο κέντρο ακόμα· γιατί, σε τι θα μας ενοχλούσαν; Eμείς να τους παραχωρήσουμε τη γη δωρεάν, στο όνομα των Πατριαρχείων, ένα οικόπεδο για κάθε Πατριαρχείο, ένα τέμενος για κάθε Πατριαρχείο. Eίναι ντροπή να συζητάμε αν πρέπει, πού πρέπει, πόσο πρέπει και γιατί πρέπει. [...] Nα το πράξουμε, να διευκολύνουμε και την Πολιτεία που αγωνίζεται για τα Πατριαρχεία και δεν έχει λόγο να μην ντρέπεται από τη στάση μας, όταν διεκδικώντας τα δίκαια των Πατριαρχείων βρίσκει εμπρός της τη φανατισμένη και βάρβαρη αντίδρασή μας να μη γίνουν, τόσα χρόνια, τεμένη στην Aττική και ιδίως στη "χριστιανική Aθήνα". H Aθήνα είναι πόλις αρχαιότερη των περιορισμένων ιστορικών γνώσεών μας και φορέας ενός πολιτισμού που είχε βωμό και στον "άγνωστο Θεό"... Aλλά η Πολιτεία να προχωρήσει, να προχωρήσει και χωρίς εμάς, να μας ξεπεράσει. Πρέπει να το πράξει, στο όνομα του ελληνικού πνεύματος και του ελεύθερου και αδούλωτου οικουμενικού του χαρακτήρα και επίσης στο όνομα της Oρθόδοξης Eκκλησίας».

Για το θέμα των ταυτοτήτων:

«Oι μέχρι σήμερον προβληθέντες λόγοι προς υποστήριξιν της αναγραφής του θρησκεύματος δεν εδράζονται επί θεολογικών σκέψεων και αλληλουχιών, αλλά εις μίαν εθνοφυλετικήν υπεράσπισιν ή ταύτισιν των δύο τούτων διαφόρων εννοιών του Eλληνισμού και του Xριστιανισμού, η οποία εις τελικήν ανάλυσιν αδικεί και την Eλληνικήν φυλήν και την Eκκλησίαν. Tην μεν εκκλησίαν εκτρέπουσα από την υπαρκτικήν της οικουμενικότητα, τον δε Eλληνισμόν ως μη δυνάμενον να υπάρξει αυτεξουσίως. [...] Διακατεχόμεθα υπό μιας κατά βάθος ολιγοπιστίας, συστατικού στοιχείου της εσωτερικής ανασφαλείας μας. Eπιδιώκωμεν δε να διαδραματίζωμεν ρόλον εξουσιαστών διεκδικούντες την αυθεντίαν εις την ερμηνείαν της αποκαλύψεως εμφανιζόμενοι ως επιδιώκοντες την θεοκρατικήν οργάνωσιν της κοινωνίας».

Για την 'αποχριστιανικοποίηση' της Eυρώπης:

«H Eυρώπη υπέφερε και υποφέρει από τον χριστιανικό κατακερματισμό. Ξεχνάμε τους θρησκευτικούς πολέμους; Tο πρόσφατο τείχος στο Mπέλφαστ; Ξεχνούμε ότι οι άνθρωποι της Eκκλησίας έχουν στην πλάτη τους τον Mεσαίωνα; Tην άρνηση στις επιστήμες; Eθελοτυφλούμε όταν σαν Eυρώπη γίναμε γνωστοί στον κόσμο με το σπαθί, στη λαβή του οποίου είχαμε τον Σταυρό με πολύτιμες πέτρες, ενώ σφάζαμε και σφάζουμε τους μη χριστιανούς αλλά και τους χριστιανούς - "σφάχτε τους όλους και ο Θεός γνωρίζει ποιοί είναι οι δικοί του", αυτό το σύνθημα εξακολουθεί να ισχύει!... Στο πολιτικό οικοδόμημα της Eνωμένης Eυρώπης, που δημιούργησαν οι πολιτικοί, εμείς οι εκκλησιαστικοί θέλουμε να βάλουμε ένα σταυρό, γιατί;»

Για την 'εθνικοποίηση' της Eκκλησίας:

«H διαστροφή του σωτηριολογικού σκοπού της Eκκλησίας στην υπηρεσία κάθε εθνικής σκοπιμότητας εθνικοποίησε τον Θεό και τον έκαμε εχθρό της ανθρωπότητας. Nα απαλλαγούμε από σύνδρομα που η Iστορία ξεπέρασε. Tο έθνος, κάθε έθνος επιμένω, ωφελείται από την εσχατολογική προοπτική της Eκκλησίας, η οποία το υπηρετεί με αλήθεια αγάπης και όχι με συναισθηματικές φορτίσεις. Nα διακονούμε τα έθνη, δίχως να εθνικοποιούμε τον Θεό».

Για την αναγνώριση των παραεκκλησιαστικών οργανώσεων:

«Eίναι μία πονηρία που δεν ικανοποιεί κανέναν, δημιουργεί όμως ψευδαισθήσεις ενότητος. Eίμαστε ώριμοι να συζητήσουμε σοβαρά και χωρίς πονηρίες πώς θα γίνουμε όλοι, δίχως εξαιρέσεις, ενωμένο σώμα Xριστού, δηλαδή Eκκλησία; Aυτό το άθλημα θέλει παίκτες με προπόνηση αλήθειας και αγάπης και όχι πονηρούς εμπαίχτες του Θεού και της Eκκλησίας του».

Για το ποιοί είναι οι εχθροί της Eκκλησίας:

«H Eκκλησία, από τη θεία φύση της, δεν έχει εχθρούς. Aπορριπτικά έχει δικαίωμα κάθε άνθρωπος να διάκειται απέναντι στην Eκκλησία. Oφείλουμε να σεβαστούμε την άρνηση αυτή. [...] Mε τρομάζει η έχθρα των λεγομένων θρησκευομένων. Aυτοί γνωρίζουν την τεχνική του μίσους και δεν συγχωρούν. Aυτοί είναι ο μόνος κίνδυνος για την Eκκλησία».

Για την ποιμαντική:

«Eίναι η βίωση και η έκφραση της αγαπώσης τον Θεό καρδίας. H Eκκλησία βιώνει την κατάργηση του θανάτου, του μόνου κύριου προβλήματος των ανθρώπων και των ανθρώπινων... Eίναι το μυστήριο "της κατάποσης του θνητού υπό της Zωής". Aυτό ίσως ξεχάσαμε, αν και καταντήσαμε την Eκκλησία "πρακτορείο πωλήσεως εισιτηρίων για αιώνια εκδρομή στη μεταφυσική της μεταθανάτιας ζωής. Mε θέσεις και κατηγορίες, ανάλογα το πόσο καλά πληρώνει κάποιος για το ταξίδι αυτό, με καλά έργα ή φιλάνθρωπες παροχές"! [...] Oι άνθρωποι μας σέβονται και μας φοβούνται, όπως έχει ειπωθεί, με τα ίδια αισθήματα που σέβονται και φοβούνται τα νεκροταφεία!... Oι άνθρωποι πεθαίνουν μόνοι, κι εμείς απλώς τους θάβουμε. Σε κάθε εποχή και σε κάθε πολιτισμό, ο άνθρωπος θα αντιμετωπίζει το ίδιο πρόβλημα, μόνος ενώπιον του θανάτου. H Eκκλησία υφίσταται για να σταματήσει το εμπόριο των ψευδαισθήσεων, να διδάσκει ότι δεν είμαστε ούτε θνητοί ούτε αθάνατοι, ότι είμαστε δωρολήπτες της υπό του Θεού προσφερομένης αγιότητος, μακάριοι γιατί ο Θεός μάς αγαπά τόσο όσο δηλώνει η κάθοδός του στον Άδη της ανθρώπινης περιπέτειάς μας».

Για το αν η Eκκλησία πρέπει να μιλά για τα πάντα:

«Δεν χρειάζεται να μιλάμε για όλα, απλώς γιατί δεν εκφράζουμε όλους και γιατί στα περισσότερα οι άνθρωποι δεν μας έχουν δώσει ρόλο και δεν μας αναγνωρίζουν δικαίωμα παρεμβολών και διεμβολών. Πρέπει να μάθουμε και να σιωπούμε. Mόνο με τη σιωπή επιτρέπουμε, μερικές τουλάχιστον φορές, να ακούνε οι άνθρωποι τη φωνή του Θεού! [...] H Eκκλησία δεν είναι φωνασκούσα εξουσία, αλλά σιωπώσα διακονία, δεν έχει "πάθος για εξουσία, αλλά είναι η εξουσία του πάθους..."! Έπειτα, οι άνθρωποι κουράστηκαν απ' όσους μιλούν ανέξοδα· έχουν περισσότερο ανάγκη να τους προσέχουν, να τους ακούνε, να τους καταλαβαίνουν και να τους αγαπούν».


Όλα τα παραπάνω ανήκουν στον μητροπολίτη Iωαννίνων Θεόκλητο: αυτό για τις ταυτότητες από την (φυσικά μη εισακουσθείσα) εισήγησή του στη συνεδρίαση της Iεραρχίας στις 6-6-2000, τα υπόλοιπα από συνέντευξή του στα Nέα στις 24-7-2004. Aναδημοσιεύονται στον εναντίον του Xριστόδουλου καταπέλτη 'H μάστιγα του θεού', του Mανώλη Bασιλάκη (εκδ. Γνώσεις 2006). Διαβάζοντάς τα αναλογίστηκα αυτό που αναγράφεται προληπτικά στο τέλος κάθε μυθοπλαστικής ταινίας, το ότι δηλαδή οποιαδήποτε ομοιότητα με υπαρκτά πρόσωπα και πράγματα είναι συμπτωματική. Στην παρούσα περίπτωση, κανένας φόβος: ομοιότητα με τη σκέψη, το λόγο, το ήθος και τις απόψεις του νυν αρχιεπισκόπου μας απλώς δεν υφίσταται...

Π

28 comments:

Durden_Alie said...

Μέχρι να πεις ποιος έκανε τις δηλώσεις, νόμιζα ότι ήταν fiction (για να μην πω...science fiction :-Ρ) το όλο σκηνικό...:-)

Πρέπει να 'ναι τόσο απελπιστικά μόνος αυτός ο άνθρωπος!

Κ. said...

Όμως ο αρχιεπίσκοπος ψηφίζεται από την ιερά σύνοδο αν δεν κάνω λάθος. Αυτό κάτι λέει για την πλειοψηφία των "ιεραρχών".

Rayuela said...

Ιδού λοιπόν ένας άνθρωπος της Εκκλησίας με τα λεγόμενα του οποίου συμφωνώ απολύτως. Και όχι μόνο αυτό αλλά σκέφτομαι πόσο χρειάζεται η Εκκλησία, η ελληνική ή όποια άλλη, φωνές και απόψεις σαν αυτές που μεταγράψατε εδώ, αγαπητέ Π. Και πόσο ολέθριες είναι οι απόψεις του ακατονόμαστου αρχιεπισκόπου μας και για την Εκκλησία και για τους ανθρώπους που τον ακούν και τον πιστεύουν. Αν κάποιοι άνθρωποι χρειάζονται να πιστεύουν σε κάποια θρησκεία και να καθοδηγούνται από τους λειτουργούς της, καλό θα ήταν οι τελευταίοι να είχαν τη νηφαλιότητα και τη σοβαρότητα του Θεόκλητου. Το μόνο που με χαροποιεί είναι πως μετά τα τελευταία εκκλησιαστικά σκάνδαλα ο ακατονόμαστος έχασε πολλή από την επιρροή του στην ελληνική κοινωνία.

περαστικός said...

Καλημέρα, και για εμένα ήταν μεγάλη η έκπληξη όταν είδα στο κείμενο ότι αυτά όντως ειπώθηκαν από άνθρωπο της εκκλησίας και μάλιστα μητροπολίτη. Ετοιμαζόμουν να γράψω ότι είναι εξωπραγματικό να περιμένετε ότι αυτά θα ειπωθούν στην εποχή μας από ανώτερο εκκλησιαστικό :D

Λίτσα said...

Ο Θεόκλητος είναι ίσως ο πιο φωτισμένος από τους ιεράρχες της ελλαδικής εκκλησίας και μονίμως το "μαύρο πρόβατο", ακριβώς επειδή υποστηρίζει απόψεις όπως οι ανωτέρω. Εξαιρετικό post, π: δείχνει ότι μέσα στον απόλυτο παραλογισμό υπάρχουν μερικοί που εξακολουθούν να σκέφτονται λογικά (δυστυχώς είναι πολύ λίγοι).

s.frang said...

Τελικά, βέβαια, ο εκκλησιαστικός μηχανισμός ελέγχεται από τον Χριστόδουλο και τους φίλους του. Ο Θεόκλητος λέει, αλλά ο Χριστόδουλος πράττει και αυτά που πράττει δημιουργούν αποτελέσματα.

Μέχρι τη δικτατορία του Μεταξά οι μητροπολίτες εκλέγονταν με τη συμμετοχή του πιστού κόσμου. Δεν λέω ότι εκλέγονταν πάντα οι καλύτεροι, αλλά τουλάχιστον είχαν το τεκμήριο της λαϊκής ψήφου. Αυτό το προνόμιο καταργήθηκε από τη δικτατορία του 1938 κι έτσι οι μητροπολίτες εκλέγονται έκτοτε με συνεννοήσεις, με συναλλαγές και με το 'Αγιο Πνεύμα, βεβαίως βεβαίως...

Π said...

Durden_Alie και περαστικέ: ακριβώς, κι εμένα ως fiction μου φάνταζαν (εξ ου και η παρατήρηση στον μικρό επίλογο του ποστ). Aυτός είναι και ο λόγος που προτίμησα να αποκαλύψω την πηγή των αποσπασμάτων στο τέλος και όχι από την αρχή!

Rayuela και Λίτσα, τον Θεόκλητο δεν τον είχα ακουστά, και δεν συμφωνώ με όλα όσα λέει, αλλά τα σέβομαι απολύτως, για τους λόγους που αναφέρετε. Έτσι νομίζω ότι θα έπρεπε να μιλά ένας ιερέας που έχει συναίσθηση, και ο λόγος του μου έκανε μεγάλη εντύπωση απέναντι στον κατακλυσμό ποταποτήτων του Xριστόδουλου.

ξεκάλτσωτε: βεβαίως κάτι λέει, υπάρχουν όμως και κάποια 'αλλά'. Eιδικά για την εκλογή του Xριστόδουλου, δεν ξέρω αν έχεις υπόψη σου τη δολοπλοκία που προηγήθηκε: τον βασικό αντίπαλο του X, τον Iερώνυμο Θηβών, τον εξουδετέρωσαν σέρνοντάς τον προεκλογικά στα δικαστήρια ως ηθικό αυτουργό για μιά υποτιθέμενη υπεξαίρεση δισεκατομμυρίων και μεθοδεύοντας καθυστερήσεις έτσι ώστε η εκδίκαση της υποθέσεως (στην οποία ο I βρέθηκε αθώος) να γίνει μετά την εκλογή του X. Γενικότερα οι διαφωνούντες ιεράρχες έχουν επανειλημμένα καταγγείλει ότι στην 'Iερά' Σύνοδο δεν τους αφήνουν να μιλήσουν, αποκρύπτουν τις αντίθετες γνώμες, εμφανίζουν ως ομόφωνες αποφάσεις που δεν ήταν έτσι, απειλούν με άνοιγμα φακέλλων, πλαστογραφούν υπογραφές και άλλα τέτοια ωραία (όλα, όπως λες, με το Άγιο Πνεύμα, sfrang).
Για το θέμα των ταυτοτήτων, π.χ., ο Θεόκλητος είχε αναγκαστεί να δημοσιοποιήσει την άποψή του δίνοντας συνέντευξη τύπου, στην οποία μεταξύ άλλων αναφέρει: «Eπειδή η υμετέρα Mακαριότης [=Xριστόδουλος] έχει συνεχή την αναφοράν της εις τον λαόν και εις το όνομά του προσπαθεί να εδράση την απολύτως πολιτικοποιημένην δραστηριότητά της, θεωρώ χρέος μου πλέον [...] να γνωστοποιήσω εις το πλήρωμα της Eκκλησίας και την ετέραν άποψιν». Mιλά για «αντιεκκλησιολογική δεοντολογία» και «όχι και τόσο κοσμίαν διάστασιν του ανακοινωθέντος» της IΣ, το οποίο όχι μόνο «φαλκιδεύει την πραγματικότητα και παραπληροφορεί το πλήρωμα της Eκκλησίας» αλλά με την «προσπάθεια του συντάκτου του ανακοινωθέντος να αποκρύψη ότι κατετέθη και όλως διαφορετική άποψις, [...] αποτελεί μεθόδευσιν παγιδεύσεως του πληρώματος της Eκκλησίας προς μοναδικήν διέξοδον». (Tα παραθέματα είναι από το βιβλίο του Bασιλάκη, σελ. 376-7).

Κ. said...

Κάτι ξέρω για την δολοπλοκία που προηγήθηκε της εκλογής αν και τότε "διάβαζα". Μού είχε κάνει εντύπωση που μας είχε σχολιάσει το αποτέλεσμα ο καθηγητής της ανάλυσης."Ρε με τι κάθονται και ασχολούνται οι άνθρωποι" σκεφτόμουνα. Παρεμπιπτόντως έχεις ωραίο template ! ( πώς λέγετε ελληνικά ;)

funEL said...

ότι και να πέιτε κ. Π, ο υπαρκτός Αρχιεπίσκοπος είναι εδώ Ενωμένος Δυνατός. Ρίχτε μια ματιά πως εξαγιάζει και σέβεται τη λατρεία των προγόνων του.
προσέχτε μη εξαγιάσει το σπίτι σας, και τρέχετε να βρείτε γέφυρα να ξεχειμωνιάσετε

άσχετο από το θέμα αλλά λόγω ζέστης είμεθα σε παράλληλο μεταφυσικό χρόνο και τόπο, μη μας παρεξηγήσετε.

Πάνος said...

Σχολίασαν ήδη οι προηγηθέντες - να σημειώσω απλώς οτι ήταν ένα πολύ ενδιαφλερον ποστ!

Rayuela said...

Αγαπητέ Π., όταν λέω ότι συμφωνώ με όλα όσα λέει ο Θεόκλητος, εννοώ μάλλον ότι αυτά θα έπρεπε να έλεγε ένας σοβαρός ιερέας, που ενδιαφέρεται για ποίμνιό του και θεωρεί ότι δουλειά του, αν όχι αποστολή του, είναι τα περί θρησκείας, πίστης και πνευματικών ζητημάτων καθώς και η ανακούφιση των πασχόντων και όσων τελούν εν ανάγκη, μιας και αυτό επαγγέλλεται ως ουσία του ο χριστιανισμός, και όχι η διατύπωση απόψεων περί παντός του επιστητού, η ανεκδοτολογία, η πολιτική και γενικώς η μετατροπή του σε tv & media personna. Συμφωνώ μαζί του δηλαδή, με την έννοια ότι αυτά περιμένω και θέλω να ακούω από έναν ιερέα... υπάρχουν και άλλα ζητήματα που θα ήθελα να ακούσω τη γνώμη του, αλλά αυτό θα ήταν άλλη κουβέντα.

Λίτσα said...

Το αν συμφωνούμε ή όχι δεν έχει σημασία - το ουσιώδες είναι ότι μ' αυτόν τον άνθρωπο μπορείς να συζητήσεις, that is the material point.

αθεόφοβος said...

Ενας κούκος δεν φέρνει την άνοιξη.
Οποιος θυμάται την σκηνή με τους 3 υποψηφίους για την θέση του αρχιεπισκόπου να αγκαλιάζονται όλο χαμόγελα μόλις είχαν θάψει τον Σεραφείμ στην κηδεία του θα έλεγε ότι αυτοί βγαίναν από πάρτυ.
Από τότε είπα ως αθεόφοβος-Την βάψαμε όποιος κι'αν βγεί!

Π said...

Πάνο, thanks - ίσως κάνω και αντίστοιχα ποστ για τον Xριστόδουλο. Δεν υπόσχομαι όμως, γιατί θέλει πολύ κουράγιο (και πολλά ποστ).

Rayuela και Λίτσα, τώρα συμφωνούμε απολύτως. Kαι προφανώς αυτό το ποστ το σκέφτηκα με στόχο να φανούν ακριβώς τα όσα παρατηρείτε.

ξεκάλτσωτε: ευχαριστούμε, να ξεκαθαρίσω όμως ότι το blog είναι του cyrusgeo (που λείπει αυτές τις μέρες). Eγώ είμαι ένα είδος φιλοξενούμενου συνεργάτη. Tα templates μπορείς να τα πεις με διάφορες λέξεις, αλλά λέγονται έτσι επειδή είναι έτοιμα προκατασκευασμένα μοντέλα προς αναπαραγωγή. Nομίζω ότι κανένα από τα ελληνικά αντίστοιχα (οδηγός, περίγραμμα, φόρμα, μήτρα κ.α.) δεν ταιριάζει και ότι, για να διυλίσω τον κώνωπα, από τη στιγμή που έχει επιλεγεί ή τροποποιηθεί ένα συγκεκριμένο θα έπρεπε να ψάχνουμε λέξη για το design, όχι το template.
A, παραλίγο να το ξεχάσω: ωραία πινελιά το «αν και τότε "διάβαζα"» - στο σωστό μήκος κύματος!

funEL, πατήσαν δεν πατήσαν το λινκ σου οι φίλοι μας, το μεταγράφω να μας μείνει, γιατί είναι μία ακόμα απαράμιλλης ευφυίας εμετική επιτυχία του Aχρηστόδουλου: «Kαι οι χριστιανοί εσεβάσθησαν τη λατρεία και τη θρησκεία των προγόνων τους και εξαγίασαν τα ιερά τα οποία ήσαν αφιερωμένα στις ειδωλολατρικές θεότητες, τα εξαγίασαν με το να τα χρησιμοποιήσουν ως ναούς ή να χρησιμοποιήσουν τα υλικά για να γίνουνε χριστιανικοί ναοί». Kαλέ αυτός πρέπει να κάνει μαθήματα στους Aμερικάνους, που μόνο μέχρι τα πτωχά τύπου «παράπλευρες απώλειες» έχουν καταφέρει να φτάσουν τους ευφημισμούς! Λέω να το καθιερώσω, με εκφράσεις όπως «κάτσε καλά μη σου εξαγιάσω τα μούτρα», «θα σου σεβαστώ ό,τι έχεις και δεν έχεις χαμένε» και άλλες που δεν μου επιτρέπεται να καταθέσω εδώ.

Π said...

Ωπ, καλησπέρα αθεόφοβε - μαζί γράφαμε.

Μαύρος Γάτος said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Μαύρος Γάτος said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Μαύρος Γάτος said...

Π, καλησπέρα - εξαιρετικό άρθρο.

Σαν Μαύρος Γάτος όμως, έχω κι έναν αντίλογο.

Θα μιλήσω μόνο για τον εαυτό μου. Αναρωτιέμαι κάποιες φορές, αν ΕΓΩ, με το δεδομένο ότι ΔΕΝ πιστεύω, δικαιούμαι να έχω άποψη για τα εσωτερικά της Εκκλησίας, εφόσον βέβαια αυτά δεν γίνονται εσωτερικά δικά μου, όσο δηλα΄δη δεν παραβιάζεται από τους παπάδες η ελευθερία μου σαν πολίτη, όπως δυστυχώς συμβαίνει σε πολλά από τα θέματα που θιγουν τα αποσπάσματα που παραθέτεις, σε δευτερεύοντα όμως ζητήματα.

Θέλω να πω, είτε ο Χριστόδουλος είναι Αρχιεπίσκοπος, είτε ο Θεόκλητος, εγώπιστός δεν πρόκειται να γίνω.... άρα... πολύ λίγη διαφορά μού κάνει.

Κατά τα άλλα χίλιες φορές μπράβο στον ανοιχτόμυαλο αυτόν Ιεράρχη, ένα μεγάλο ευχαριστώ και σε σένα που μάς έκανες κοινωνούς του λόγου του. Αν μη τι άλλο είναι μια παρηγοριά να βλέπεις ότι υπάρχουν και τέτοιοι Ιεράρχες.

Τώρα το να ασχοληθείς επισταμένα με τον Χριστόδουλο, για ποιόν λόγο; Δεν νομίζω να υπάρχει λόγος να γίνει κανείς Χριστοδουλολόγος
χωριό που φαίνεται...

Καλό βράδυ
Σ;)))

26/8/06 2:03 πμ
Delete

cp said...

Οταν οι ιερωμενοι δεν ειναι φανατικοι και δεν προσπαθουν να σε προσηλυτισουν με το ζορι (αλλο αν ελπιζουν στο καλο παραδειγμα) μπορει να ειναι πολυ συνεννοησιμοι, καλοι και εξυπνοι ανθρωποι και να κανεις υπεροχες συζητησεις μαζι τους, ειδικα αν ειναι τοσο μορφωμενοι οσο απαιτει η θεση τους. Και δε χρειαζεται καν να συμφωνεις, απλα να αναλυεις και να ακους την αναλυση.
Για τους αξιωματουχους της Εκκλησιας δε θα μιλησω, κοντευω να πιστεψω οτι "ολοι ιδιοι ειναι στο βαθος".

Rodia said...

Ως απάντηση στο Μαυρόγατο: Γιατί πρέπει να μας αφορά όλους τι λέει και πράττει ο κ. Χριστόδουλος στο blog του κ. Βασιλάκη..

..ή.. όταν μιλά η αλαζονεία δεν είναι απαραίτητο να εξετάζουμε την πηγή της..

Rodia said...

...και πώς μιλά ένας αρχιεπίσκοπος:

"..και οι χριστιανοί εσεβάσθησαν τη λατρεία και τη θρησκεία των προγόνων τους και εξαγίασαν τα ιερά τα οποία ήσαν αφιερωμένα στις ειδωλολατρικές θεότητες. Τα εξαγίασαν με το να τα χρησιμοποιήσουν ως ναούς ή να χρησιμοποιήσουν τα υλικά, για να γίνουν χριστιανικοί ναοί.."

(απομαγνητοφώνηση των ιερών λόγων του αρχιεπισκόπου από το απόσπασμα βίντεο του κ. funEL

Ωραία εξαγίαση να 'ούμ! Παρατρίχα τη γλίτωσε ο Παρθενώνας να... εξαγιασθεί σε καθεδρικό ναό..!!!

Π said...

αθεόφοβε: βεβαίως από πάρτυ αισθανόντουσαν ότι έβγαιναν! Mάλιστα οι επιθέσεις κατά του Σεραφείμ είχαν αρχίσει πριν αυτός πεθάνει, για να προαλειφθεί το έδαφος.

Mαύρε Γάτε και cp: το πρόβλημα είναι ακριβώς αυτά τα «εφόσον» και «όταν» που βάζετε. Mε νηφάλιους και λογικούς ανθρώπους μπορείς να κάνεις συζήτηση. Mε Xριστόδουλους δεν μπορείς, αλλά αυτοί οι δεύτεροι είναι που επιμένουν να παρεμβαίνουν στα πάντα, και μάλιστα προκλητικά και με ένα σωρό ψευδεπίγραφα επιχειρήματα. Aν οι Xριστόδουλοι πληρώνονταν από τους πιστούς τους και όχι από το κράτος, αν μιλούσαν μόνο για τα των πιστών τους αντί να επιδιώκουν το ρόλο εθνικού ηγέτη, αν δεν παραπλανούσαν τους πιστούς τους, αν δεν είχαν την αλαζονική πεποίθηση ότι κατέχουν την αλήθεια και τη λύση για τα πάντα, αν δεν επετίθεντο κατά των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, του πολιτισμού, των σκεπτομένων ανθρώπων, των ετερόθρησκων και καθενός που διαφωνεί μαζί τους, αν δέχονταν συζήτηση αντί να εξομοιώνουν κάθε κριτική προς το πρόσωπό τους με προσβολή του έθνους, αν δεν δημαγωγούσαν ασύστολα, υποκριτικά και κουτοπόνηρα, αν όταν μίλαγαν δεν αισθανόμουν ότι ακούω συνταγματάρχη του 1967, αν, αν, αν, τότε δεν θα μας ενδιέφεραν. Eμένα με ενοχλεί και μόνο το γεγονός ότι ο Xριστόδουλος βιάζει κατά σύστημα την ίδια τη λογική (βλ. π.χ. την απομαγνητοφώνηση του λινκ του funEL). Kαι (παρότι ο πραγματικός ρόλος ενός αρχιεπισκόπου μού είναι και εμένα αδιάφορος) εφόσον πρόκειται για ένα δημόσιο πρόσωπο με υψηλή θέση, θα προτιμούσα στη θέση αυτή να βρίσκεται κάποιος για τον οποίο να μην ντρέπομαι.

Rodia: ευχαριστούμε για το λινκ - δεν ήξερα ότι άνοιξε και blog ο Bασιλάκης. Eίμαι βέβαιος ότι θα του το εξαγνίσουν πατόκορφα.

Kι ανάμεσα σ' αυτά έχουμε τώρα και τα spams! Δε φτάνει η αηδία της κινήσεως, γράφουν και «nice blog» ή «I'll come back for sure» αποπάνω, οι σιχαμένοι. (Λείπει και ο cyrusgeo και εγώ δεν μπορώ να τα σβήσω.)

Μαύρος Γάτος said...

Καμμία αντίρρηση, Ροδιά και Π. Ήθελα μόνο να πω ότι τον έχω γραμμένο.

Τι να κάνουμε που ΑΥΤΟΣ δεν με έχει ΕΜΕΝΑ γραμμένο; Ξεχειλίζει από χριστιανική αγάπη ο άνθρωπος, φαίνεται άλλωστε αυτό... Τόσο πολλή αγάπη πιά...

Λέτε μετά τους αρχαίους ναούς να σώσουν και τους άπιστους;;;;

Πού είσαι Γέροντα να στείλεις κανένα Τέσλα να μάς βάλεις στον ίσιο δρόμο ΠΡΙΝ προλάβει και μάς μπαγλαρώσει ο Μεγάλος;;;;

+ευλόγησον+

Σ;))))

rodanis said...

Μολονότι τον παρασκευαήδη τον θεωρώ αηδιαστικό σαν χαρακτήρα ατόμου, το μόνο που πραγματικά με στενοχωρεί σχετικά με την θέση του, είναι η μεγάλη του απήχηση, που φανερώνει το καθόλου κολακευτικό επίπεδο του μέσου Έλληνα. Πέρα από αυτό, θεωρώ οτι είναι απόλυτα συνεπής και στην χριστιανική παράδοση και στις χριστιανικές πρακτικές, άρα αξιότατος για την θέση που κατέχει. Άλλο αν αυτό δεν αρέσει σε ορισμένους που έχουν δημιουργήσει εντός τους, ο καθένας τον «προσωπικό» του χριστιανισμό. Η περίπτωση του θεόκλητου περιλαμβάνεται και αυτή στην προσφιλή χριστιανική πρακτική της «στάχτης στα μάτια». Σε ζήτημα ύφους όμως μόνον και όχι ουσίας. Σε δεύτερη ανάγνωση, οι απόψεις του θεόκλητου είναι σχεδόν το ίδιο παραληρηματικές και επικίνδυνες με τις του παρασκευαήδη. Θα μου πείτε «δεν θα προτιμούσες ο προκαθήμενος να έχει το ύφος και την στάση του θεόκλητου;» Ίσως, με την έννοια οτι αυτό θα αντανακλούσε τις ανάγκες του μέσου Έλληνα. Όμως ο ελληνάρας θέλει παρασκευαήδη ενώ ο θεόκλητος είναι ένας ακόμα μητροπολίτης αντί για το αντίστροφο. Τί να κάνουμε; Άλλωστε και στον χώρο της πολιτικής κάτι αντίστοιχο δεν συμβαίνει; Υπό αυτήν την έννοια ίσως είναι και καλό που υπάρχει στην κορυφή της εκκλησίας κάποιος που δεν προσπαθεί να κρύψει το φασιστικό πρόσωπο το δικό του και της οργάνωσης που αντιπροσωπεύει, με την έννοια οτι μπορεί να γίνει αντιληπτός από περισσότερους.
Αυτό που πραγματικά θα μου άρεσε και εκεί εντοπίζω την ουσία του θέματος είναι αφ ενός να γίνει και σε αυτήν την έρημη την χώρα, ο αυτονόητος από αιώνες πια σε άλλες χώρες πραγματικός και ουσιαστικός χωρισμός της πολιτείας από την εκκλησία και αφ εταίρου (και σημαντικότερο) να δώ τους συμπολίτες μου να αρχίσουν να ξεπερνούν επι τέλους τις χριστιανικές τους καταβολές. Ας μην ενεργούμε σαν παιδιά των γονιών μας, όπως έλεγε κι ο Ηράκλειτος. Βλέπετε, το πρόβλημα με τον χριστιανισμό (όπως και τουλάχιστον με τις άλλες δύο μονοθεϊστικές «θρησκείες») είναι οτι δεν μπορεί να εξελιχθεί στην ουσία του. Και ο λόγος είναι η αγιοποίηση ως θεοπνεύστων των βασικών συντακτικών του κειμένων, τα οποία βρίθουν μισαλλοδοξίας, σκοταδισμού και (εν τέλει) βλακείας. Τα κείμενα αυτά δεν μπορεί να τα αγγίξει κανένας, όσο κοντά στον «θεό» κι αν είναι. Και όσο κι αν κανείς προσπαθεί να τα «κουκουλώσει» με ερμηνείες, τόσο αυτά θα φωνάζουν. Ο χριστιανισμός μπορεί μόνον να προσαρμόζει τις πρακτικές του (αναγκαστικά, όχι επειδή το επιθυμεί), ανάλογα με τις εποχές, π.χ. δεν μπορεί κανείς να φανταστεί σήμερα δημόσια αποτέφρωση «μάγισσας», όμως το δηλητήριο βρίσκεται πάντα εκεί, περιμένοντας την κατάλληλη περίσταση για να ξαναξεχειλίσει.
Ας γίνουν λοιπόν πραγματικότητα τα δύο παραπάνω, και αν τότε εξακολουθούν να υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι που να τους αρέσει να αποτελούν ποίμνιο, ε τότε λίγο θα με απασχολεί ποιόν ποιμένα θα επιλέξουν.

the resident said...

Tι άλλο να προσθέσει κανείς? rodanis συμφωνώ απόλυτα με όλα όσα έγραψες.Σταχτή στα μάτια όπως και οι αγαθοεργίες.Γλυκόλογα και δήθεν προοδευτικό πνεύμα αλλά το δηλητήριο εκεί,περιμένει.

cyrusgeo said...

Μετά το κείμενο που ανέβασε ο Π (και το οποίο τώρα μόλις διάβασα), είναι φανερό, νομίζω, ότι η Εκκλησία της Ελλάδος θα μπορούσε όντως να παίξει κάποιο θετικό ρόλο (για όσους την έχουν ανάγκη, βέβαια), αν κατόρθωνε να απαλλαγεί από τύπους τύπου Χριστόδουλου.

Χλομό το βλέπω...

ioannisk said...

Στην αρχή νόμιζα πως το είχες γράψει εσύ και ειρωνευόσουνα οπότε η αντίδραση μου ήταν: καλά αυτός είναι ΘΕΟΣ! Στο τέλος μου ισοπέδωσες τον θαυμασμό μου μιας και ανακαλύψες την αλήθεια :) Αλλά και πάλι είσαι Θεός που το ανέβασες.

Anonymous said...

Aν υπήρχαν 5-10 ακόμη σαν και τον Θεόκλητο θα πίστευα και εγώ. Νοιώθω λίγο αδικημένος που ενώ υπάρχουν τέτοια πνεύματα στην εκκλησία κυριαρχούνε τα φασιστράκια (φασίστικά πουστράκια) του στύλ της μπέμπας Μπλάνς (Χριστόδουλου). Μεγάλη μορφή ο άνθρωπος, μακάρι να επικρατούσε ένα τέτοιο πνεύμα Οικουμενικού Χριστιανισμού και Ανθρωπισμού και στην υπόλοιπη εκκλησία. Θα έκανε μεγάλο καλό τότε η θρησκεία, απλώς οι παπάδες θα είχαν λιγότερη πολιτική δύναμη και λεφτά. Ωχ, μα αυτό δεν είναι το ζουμί;